Nya Styrstål eller nya skidor!?!

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Jag har en Mxz 600sdi -04 som skulle behöva nya styrstål.
Har även en Mxz XP 800R -08.
Jag/vi kör mest led men det blir också en hel del i fjällen/lössnö!

Då till min fundering:
Ska jag köpa nya styrstål till 04:an eller helt nya skidor?
Har kollat lite på SLP och dom får man nya för ca 3500 komplett med styrstål. Ska man välja SLP powder pro eller SLP standard?
Eller finns det andra märken som är bättre/billigare?
Ska man då sätta SLP skidorna på XP:n och XP:ns skidor på 600:an?
Passar det överhuvudtaget?

Hjälp mig i denna djungel!!!

Tack på förhand!
 

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
slp powder pro är snuskigt bra skidor om man kör i lite snö.
bästa skidorna enligt mig iaf!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Skulle inte byta bort skidorna från Xp:n... Tycker dom funkar kanon, lättsyrda men ändå med riktigt bra grepp på led... Körde du med Xp:n förra säsongen eller har du köpt den nyss? Om du köpt den nu i höst så testa original skidorna först, tror du gillar dom...
Det enda minuset är att dom är smala och bär lite dåligt i lössnö...
Därför ska jag testa med renegade/summit skidor på Xp:n i år, kölen ser likadana ut men dom är bredare. Förhoppningsvis funkar dom lika bra på led men med extra flyt i lössnön...

Sitter det precisionskidor på reven skulle jag abbsolut byta bort dom, satte slp pp på förra reven, funkade super i lössnö med tyckte dom var lite nervösa och tungstyda på led.
Slp standard kankse är en gyllene medelväg...
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Apropå SLP-skidor så satt jag och tittade i den nya BRP-broschyren. Gå in på www.ski-doo.se så står det på förstasidan hur du kommer till de nya broschyrerna.
Här står det att NYA SLP PP kostar 2133kr, och vanliga SLP kostar 2050kr! Har inte kollat det mot någon handlare, men det är väl bara att skriva ut broschyren och ta med den.
Jag säger som norrmännen: løp å kjøp!
 

Skåp

Välkänd medlem
16 nov 2006
196
0
6
Hudiksvall
Apropå SLP-skidor så satt jag och tittade i den nya BRP-broschyren. Gå in på www.ski-doo.se så står det på förstasidan hur du kommer till de nya broschyrerna.
Här står det att NYA SLP PP kostar 2133kr, och vanliga SLP kostar 2050kr! Har inte kollat det mot någon handlare, men det är väl bara att skriva ut broschyren och ta med den.
Jag säger som norrmännen: løp å kjøp!

styck !!!!!! över 4000kr paret
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Skulle inte byta bort skidorna från Xp:n... Tycker dom funkar kanon, lättsyrda men ändå med riktigt bra grepp på led... Körde du med Xp:n förra säsongen eller har du köpt den nyss? Om du köpt den nu i höst så testa original skidorna först, tror du gillar dom...
Det enda minuset är att dom är smala och bär lite dåligt i lössnö...
Därför ska jag testa med renegade/summit skidor på Xp:n i år, kölen ser likadana ut men dom är bredare. Förhoppningsvis funkar dom lika bra på led men med extra flyt i lössnön...

Sitter det precisionskidor på reven skulle jag abbsolut byta bort dom, satte slp pp på förra reven, funkade super i lössnö med tyckte dom var lite nervösa och tungstyda på led.
Slp standard kankse är en gyllene medelväg...

Jag köpte min XP nyss så jag har inte kört den!
Det sitter väl orginalskidorna på reven! Vet inte vad dom kallas, dom har totalt 4st styrstål iaf!

Som det känns för mig så köper jag hellre nya skidor än styrstål till reven. Sen såg jag bara SLP standard i SVART/RÖTT och det går inte på en blå/gul skoter enligt mig, och nya bågar gick på ca 400st! så då känns juh SLP PP mer intressant prismässigt!

Men då är juh frågan, vilka skidor som är bättre SLP PP eller XP org.
För om jag sätter SLP PP på xp:n så får juh inte reven dåliga skidor heller, eller!?!?
 
Last edited:

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
När du liks ska köpa ett par, varför inte testa båda på maskinen? Att byta skidor går på en grisblink, XP skidorna passar rakt av på gamla REVen.
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
När du liks ska köpa ett par, varför inte testa båda på maskinen? Att byta skidor går på en grisblink, XP skidorna passar rakt av på gamla REVen.
Smart! Så blir det nog!!
Men jag blir inte besviken med SLP PP:s led-egenskaper då? än vilken maskin dom kommer att sitta på!?!?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sitter det original skidorna på reven, verkar så utifrån vad du säger... Då ska dom väck!
Köp ett par slp pp, inte kommer du bli besviken, sen kan du ju prova och byta runt lite som nån tidigare sa...
Men jag lovar, du kommer bli impad av originalskidorna på xp:n...
Så lättsvängda skidor med samtidigt så bra grepp har jag inte testat tidigare...
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Jo, det kommer nog bli att göra en jämförelse senare när det går att köra här hemma! Påminn mig om jag skulle glömma å berätta hur jag upplevde det!