Nya kolvar

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Tjenare. Har en Summit 800 -05 med helt nya kolvar. Jag är helt oerfaren av att köra in nya kolvar och undrar helt enkelt vad som är viktigt att tänka på. Har förstått att man ska köra som vanligt men inte pressa motorn för hårt. Ska man slå i olja i tanken? Hur långt måste man köra innan kolvarna blir ordentligt inkörda?

//T
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Lugnt och fint i nån timme och inte för hård&tung belastning bara..
 

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Ingen som har några tips? Funderar speciellt på om jag måste köra lite oljeblandat bränsle eller om det räcker att köra lugnt första biten.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Det första du gör är att VARMKÖRA SKOTERN REJÄLT!! Låt den stå på tomgång kring 10 min, slå av skotern, låt den kallna helt och gör om samma sak igen, 10 min varmkörning.. sen kan du göra följande:

Håll INTE jämna varv hela tiden..typ ligga och fisa efter leden i 50 eller full gas i djupsnön. När man kör in en kolv så vill man försöka täcka alla områden och varvtal så att variera körningen är det bästa.. Så varken fiskörning eller fullgas rekommenderas i längre sträckor. VARIERAD KÖRNING MED OLIKA VARVTAL! :)

Häller du olja i tanken så förlänger du bara inkörningsperioden. Kör utan extraolja och varierad körning! Bästa inkörningen anser jag :)

/F
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Enligt DynoTech så ska man låta skotern stå på tomgång först 10 min så kolvarna hinner svälla och nöta in ringarna en gång, sedan ska den kallna HELT så dom återgår till sitt vanliga "tillstånd"

Sedan ska man starta igen och göra likadant igen.. men denna gång kan man köra iväg med varierad körning efter 10 min.

/F
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
finns det i hans blogg att läsa ? har missat det trots att jag nästan bor där , de är ju faktist en man lyssnar på , hoppas han berättar vad som nöter in sig bättre jämfört om man skull köra iväg direkt man startar
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag har en subscription på DynoTech, så de är på "insidan" eller va man säger. Det är som du säger den herrn kan.. å inte lite heller haha :)
 

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
OK! Det är ungefär i stil med vad andra sagt åt mig att göra så nu väntar jag bara på att vintern ska komma! :)