nya kolvar yamaha MM 700

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Som rubriken lyder, ska byta kolvar på MM:n den näramr sig 900 mil, var köper jag kolvar? pirat lr orginal? vilket är bättre? mest troligt komme rjag väl måsta byta cylfotspackning också?
 

Hayabusa

Aktiv medlem
19 okt 2007
72
0
6
Härnösand
Originalkolvar och kolvringarna borde ju ha bästa kvaliten!?, Sen kanske du måste borra/horna cylindrarna.Cylfotspackningen måste bytas, eftersom du måste ju lossa cylindrarna för att byta kolvarna. Jag skulle byta ut alla lager och packningar när du ändå
måste riva motor. Då blir det ju som en ny motor! Kolvarna finns på din Yamaha återförsäljare.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
köp originalkolvarna.har för mig dom kostar runt 1000spänn styck.

hayabusa - hur byter man vev och vevstakslagrena hemma i garaget?
brukar ju kosta en hel del att byta ut dom.

kör du original behöver du nog inte oroa dig för lagrena.
min gammla v-max hadde gått 1200mil på original kolvarna med bra kompression och utan missljud.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Som rubriken lyder, ska byta kolvar på MM:n den näramr sig 900 mil, var köper jag kolvar? pirat lr orginal? vilket är bättre? mest troligt komme rjag väl måsta byta cylfotspackning också?
Du ska köra Yamahas orginal. Finns ingen på www.totallyamaha.com som rekommenderar annat pga att orginal fungerar så bra. De som byter en gång till smidda brukar få problem med att de expanderar annnorlunda än orginalkolvarna/orginalcylindrarna och det i sin tur ger problem. Sök på TY så hittar du massor med info där samtliga trådar (som jag hittat iaf) allihopa rekommenderar orginalkolvar.

Ska du sedan behålla maskinen så är det ju vettigt att passa på att byta alla lagrena och kanske även att svetsa veven. Det brukar rekommenderas när man ändå är isär med den, eftersom det har hänt att vevar som är äldre eller som sitter på trimmade maskiner tenderat att gå sönder. Info finns även där i massor på TY.

Mvh R
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
okej, ja vi fårse, ska kolla upp lite priser, men för att byta kolvar har man väl ändå inte isär hela motorn?? man behöver väl inte ens plocka ur den ur skotern för det? :p den har bra komp och jag hör inga missljud, tänkte isf bara byta för att vara på den säkra sidan.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
nee inte behöver du skruva isär motorn för det.lös med toppar,cylindrar bara.

mwn byt cylinderfotspackningarna samtidigt som du tar lös cylindrarna.
 

ih-dave

Medlem
15 jan 2008
8
0
1
sundsvall
På yamahacenter föreslog dom piratkolvar,sno pro,sa att dom var lika bra som original.skulle föreslå att du köper pirat plus ett par cyl och topp packningar. så tjänar du ca 2000kr om dom ändå är lika bra.

:hello::confused::hahaha::hello:
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
På yamahacenter föreslog dom piratkolvar,sno pro,sa att dom var lika bra som original.skulle föreslå att du köper pirat plus ett par cyl och topp packningar. så tjänar du ca 2000kr om dom ändå är lika bra.

:hello::confused::hahaha::hello:
Har man köpt sno pro grejor tidigare så vet man rätt snabbt att det påståendet inte stämmer. Det har jag fått lära mig den dyra vägen och flera med mig.

//R
 

DaBoom

Välkänd medlem
29 aug 2007
124
0
6
Delsbo
Min yamaha återförsäljare rekommenderade också sno pro kolvar och jag hörde med en till motor affär som säljer lynx och artic och dom sa desamma, och dom har då funkat för mej iallafall och vet flera som köpt sno pro kolvar utan bekymmer, jag har en vmax 700 så det är ju lika motor som i MM 700.
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
byt kolvar nållager cylfotpackning toppackning
använd original allt snopro-prat är bullshit
försök att beställa den amerikanska toppackningen som är tunnare så får du några extra hästar,men då måste du köra på 98
 

snoppy

Aktiv medlem
17 feb 2007
68
0
6
Umeå
Man kan även "splitta" original packningen, som är ihop nitad. Ta bara bort den mittersta metall packningen, så får man lite mera skjuts.
Gjorde det på min XTC-98 när den hade gått 900 mil. Körde den tills den gått 1200 mil innan jag sålde den.
Gick hur bra som helst. Spillde bara i nån kapsyl oktanbooster vid tankningarna.
Hade också en MM 2001 som hade trippel pipor och splittad toppackning från det den var ny. Bytte ringarna enbart vid 1000 mil på den, och kan säga att det var högtid för byte av dessa eftersom härdningen i ringarna var putsväck. Kunde vika dessa som en ståltråd fram och tillbaka innan de gick av.

Skulle nog bytt dessa lite tidigare. Cyllarna såg hur fina ut som helst.

Ifall jag skulle till att byta kolvar så skulle jag aldrig fundera på något annat än original.

M.v.h. Snoopy
 

cazt

Ny medlem
23 nov 2004
4
0
1
Umeå
Bytte till Snopro-kolvar i min SX700 för två säsonger sedan. Kört 300 mil sedan dess och allt har funkat klockrent. De gick på ca 500kr/st till skillnad för original som gick på det dubbla.

Visst kan säkert originalkolvarna vara av något bättre kvalitet men på en otrimmad maskin tror jag det spelar mindre roll.

Köpte originalnållager och sprayade lite packningsspray på de gamla fot- och toppackningarna. Blev absolut tätt och jag slapp lägga ut onödiga pengar på de hutlöst dyra packningarna.