Nya kanaler i blocket!

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Finns rätt mycket frågor och funderingar på hur man ska göra om man ska plocka bort oljepumpen om det bara går plocka bort den. Svaret är ja det går.. Men frågan är hur länge den håller ? Så jag har då borrat upp en kanal till där det inte finns nån smörjning då man plockat bort pumpen och gängat ner en fettnippel på PTO sidan.

Lägger upp bilder på hur jag gjort nu då jag tagit bort separata smörjningen på min ves 600 -01 motor.

Borrade upp en oljekanal (4,5mm) ner mot mittenlagrena med en 45 graders lutning. Vänder man på blocket ser man vart man ska borra, bara nånstans i öppningen mot lagrena. Har använt mej av http://www.akracing.com/ripperdcasemod.htm men är så mycket onödig läsning.






Fettnippel på PTO sidan, vänd den mot insuget annars måste man lös med primären för att kunna trycka i fett.

 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Bra tråd tycker jag. Finns många som inte vet om det och sen när skotern skurit skyller de på att det är något fel på oljan eller att något annat är anledningen till haveriet. :D
 

Brutus

Medlem
18 jan 2009
32
0
1
fredde byske blir det inte helt fullt med fett efter många smörjningar?

Eller sipprar det ut igenom nått lager/packbox eller dylikt efterhand som man smörjer?
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Vad jag har förstått och hört från motormecano så ska man trycka in 2 pump kanske två gånger per vinter, iaf vad det gällde 440in som har fettnippel org. Men beror ju på hur mke du kör osv också :)
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
Funkar det på samma sätt på fläktkylda motorer eller gäller det bara vätskekylda?
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Som jag har förstått det hela så ska då hålet jag borrade i mitten på blocket smörja dom mittersta två lagrena, sen finns det ju två hål borrade ut mot lagrena på sidorna som ska smörja dessa två lager. MEN! På PTO sidan sitter det ju dubbla lager, och då kommer inte oljan åt att smörja det yttersta, därför ska man sätta en fettnippel och trycka i nån form av fett.
Kluber isoflex topas nb 52, Heter fettet som ska i på Rotax motorer iaf, blir samma i min maskin! Ska finnas på Motormecano & Momentum.