Nya bussningar i variatorn.

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Hej

Tänkte höra om det är nån som svarvat egna bussningar till primär variatorn...

Har knackat ut mina då dom var helt färdiga.
Variatorn är en TRA 2.

Fick tips om oljebrons på jobbet, bra själv smörjande egenskaper men det tåla betydligt mindre belastning men högre varvtal. känns ganska meningslöst då det inte blir nå rotation mellan bussningen och variator tapps ytan.

Någon som testat nått material som fungerat bra?

/Jonas
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Gör ett inlägg på vad jag gjort så andra kanske får andvändning för det.

Tog material lagerbrons legering, JM 3-15 tror jag beteckningen var.
Försökte först svarva färdig bussning och pressa in men det blev bara skit. Gjorde nya bussningar fast spara nån millimeter på inner diametern. Pressa in dom i skivan och spände sen upp själva skivan och svarva i mått.
Tillverka även en bussning till andra delen som håller fjädern på plats.

La ett spel på 2 hundringar...

Kommer och fungera fint tror jag.





 
Last edited:

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Vad ska det vara för spel mellan bussningen och axeln?
När jag bytte bussning på min maskin så gick den inte ens på axeln. Jag bearbetade tills den gick på, men har fått göra om det flera gånger, för när spelet är för litet blir växlingen helkonstig.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Jag har lagt ett spel på 2hundringar på båda bussningarna. Dom löper lätt och fint på axeln. Sätter jag dit detaljen som håller fjärdern så går den lite tyngre men inget jag tycker är ett problem iaf. Lägerna blev inte helt paralella med varandra.

Jag tror de blir mkt sämre om man pressar in färdiga bussningar då de är så tunt gods. Kanske blir lite för tight på nått ställe så börjar det tjärva.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Bussningen jag pressade in var en sån där i fibermaterial. Vilket skräp, den gick inte på alls på axeln.
Med för lite spel (vad som nu är lagom?) blir det knas. Då ligger maskinen och tomvarvar, när det väl släpper så är det som att lägga i 3:ans växel på en bil, "ööööö". Såna där ryck som man inte vill ha i en skoter. :/
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Ah, jo precis.
Man tycker ju att spelet inte är så kritiskt när det är fiber, de borde ju ge med sig med tiden. Men jag har själv aldrig monterat nån fiber bussning så vet inte om jag kan tipsa med nå mera.

Variatorn ska ju iaf löpa lätt på axeln utan att glappa destomera, men det förstod du antagligen. : ) Låter iaf som att det klämmer åt alldeles för mkt på axeln. De är väl bara och bearbeta tills den börjar löpa lätt, nå annat vet jag inte. Men bearbeta bara på bussningen så du inte går lös på variatorn axeln isf.