Ny variator

tk01mm11

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Min primärvariator på en Polaris 500 SP -91 har gått sönder, har nu två anbud på olika variatorer.
någon som har erfarenhet av Comet variatorer speciellt då 108 EXP, sägs vara den enda Comet variatorn som passar....
annars blir det polaris orginal.
ungefär samma pris..
har någon en bra bestyckning till primärvariatorn skulle jag bli väldigt glad, får gärna växla duktigt i början.

skriv svar snabbt, behöver beställa så fort som möjligt för att få köra i helgen...
tack på förhand....

minus grader och lite snö på kommande

 

sundqvist1

Rookie sledder
1 jan 2000
12
0
0
TRA

Köp en TRA variator istället.Håller betydligt bättre lite mera justerings möjligheter.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Comet...

Brukar fungera bra. En fördel är att vikter och fjädrar från Polaris originalvariatorer passar i Comet 102C och 108EXP.
108EXP-variatorerna finns i många utföranden, den som verkar passa i stort sett alla 90-tals Polaris (500 SP finns bara som '99 års modell i min katalog?!) heter 217503A. Det ska stå stämplat med blå färg på "motorsidan" av den fasta skivan.

Den bestyckning som rekommenderas för 500XC/SP '99 är armar A-1, 207689A1 och fjäder gul/grön, 208228A.

Se upp med att Comet (som alla andra variatorer) brukar vara dåligt balanserade från fabrik. Om du inte har FÖR bråttom att komma ut och köra är det en god idé att prata med nån motorrenoveringsfirma om att balansera variatorn först. Man kan slippa en krokig vevaxel på det sättet...