Ny skoter RMK eller Switchback

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Jag ska byta skoter, vill ha en -03 eller -04 och funderar på en Switchback 800 eller en RMK 800. Jag åker ju led men föredrar lössnö och backar. Finns det någon som kan något om dessa maskiner och på RMK ska man ha 159", 151" eller 144" Tacksam för svar.
 

Verticalman

Aktiv medlem
1 jan 2000
59
0
1
54
ARVIDSJAUR SVERIGE
Switchback finns ju bara i 144, den går faktiskt riktigt hyggligt i lössnö, naturligtvis måste du vara väldigt aktiv och erfaren för att hänga på en riktig Mountainmaskin, tycker du ska välja nån utav dom längre RMKarna om du gillar att ta dig fram, möjligheten finns dessutom att slänga på en matta med lägre kammar om du skulle finna 51mm fel, men monterar man mossrivare på skidorna när det är frusna leder på våren så har man inga problem att färdas även där, valet är ditt, men min rekommendation blir ändå en RMK.
 

Ockelbo300s

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
16
Ockelbo
Jag har en 700 SKS-03 (samma maskin som Switchback), som för övrigt är till salu. Den fungerar kanonbra efter led, känns inte alls att den är lång och det går bra att köra "hård ledkörning". Den tar sig fram mycket bra i lössnö, men du kan inte "skotta" dig upp ur lössnön som med en RMK. RMK'n är å andra sidan inte alls lika bra på leden.

Motormässigt skiljer det inte många i hk mellan 700 & 800, däremot känns de olika. Jag tycker att 700:an är rappare medans 800 är mer rå-stark (typ V8).

Är du fokuserad på lössnö välj RMK, vill du även åka ledkörning välj SKS/Switchback. Bästa kombinationen är nog egentligen en SKS/Switchback med 38 mm's matta.

Lycka till, du blir nog nöjd oavsett vilken du väljer.
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Jag tror nog att det blir en rmk, kanske med en lägre matta. Provade en Lynx ranger i vintras. Den hade 396 matta med 32 kammar ock klättrade fint fast det bara var en 600, den var faktiskt bättre än min sks 700 på o klättra. Men man är ju lite rädd för slidesbränning om man åker på led.

Verticalman:Har du haft problem med slides om du åkt på vanlig uppkörd led som ej är hård?
 

Verticalman

Aktiv medlem
1 jan 2000
59
0
1
54
ARVIDSJAUR SVERIGE
På vanlig led, inte ens när jag skjutsat fjällan, har det velat bränna, på frusen led om våren har jag aldrig heller haft några problem, men det beror endast på dom små mossrivarna som jag monterat i bakkanten på skidorna, däremot har det hänt vid flera tillfällen, när jag haft passagerare och inte kunnat hålla farten uppe, att WTS:n har kickat in, och då har man ju bara en enpetare på 399,5cc att dra sig fram med, men som sagt alla maskiner drabbas ju av överhettning när det inte finns snö att kasta upp på kylaren, oavsett om det är 32 eller 51mm som sitter i tunneln..
Boggien som kom på vertical chassiet är verkligen fantastisk, RMKn eller Escape som den hette -03-04 är tvärtemot vad alla tror, INTE en dålig ledmaskin, den har ju faktiskt bättre dämpare än vad SKS/SWITCHBACK hade att erbjuda, dämparna fram är absolut det bästa som monterats på en POLARIS redan från fabrik!! mången sportmaskin av samma årsmodell har fått stryka på foten, på led av denna anti-ledmaskin.. tvivlar att Polaris kommer att lyckas göra bättre allround maskiner än 03-04 Vertical escape och 04 Switchback.