Ny skoter! Råd

filips

Aktiv medlem
11 apr 2012
62
0
6
östersund
Halloj! Släppte precis iväg gamla pro x2an och är nu på jakt efter en ny. Jag skulle vilja ha lite råd på skotrar runt ca 70k. Det lutar just nu åt en Sx, Rs eller IqR. Och jag skulle vilja ha lite råd och tips angående dessa modeller. Hållbarhet, dämpare, motor, och hjälpa mig att välja rätt! Tacksam för bra svar! Mvh. Filip:)
 

gu77a

Välkänd medlem
15 dec 2006
212
0
16
kalix
Har en sx och skotern är chassimässigt skottsäker enligt mig, styv och hårda dämpare orginal, lite hårda för mig (65-70kg) schimsade om riktigt stor skillnad.
Motorn är väll likvärdig med dom andra du nämnde, aldrig testat polarisen dock alla har ju kring 130 hk känner dock att min sx är lite aggressiare från botten än polarns rs men då gentemot känns rs' en jämnare.
Rs' arna behövs ju inte bestyckas lika ofta/mycket när dom har powerjet eller vad de nu heter, har kört med samma bestyckning i min sx en hel sesong och fina stift hela tiden dock :s
Det jag sa tidigare om chassiet- vi hade 3 sx'ar och 3 rs' ar på samma plats under en vecka och då blir de klart snack om vilka/vilken som är bäst (såklart) :D sx'arna var totalt styva överallt vi drog och slet i chassiet och alla rs' arna var glapp i frammvagnen!
Vad reservdelar och dylikt till rs' arna kostar vet jag inte, inte till polarisen heller men sx remm- 2-3000
Kolvsats 2-3000 apv vajrar är snooordyra typ 1100 styck eller nå? De bekymret har då inte brp eller polaris när deras avgasventiler är mekaniska,
Brp maskinerna har mätare, inte säker om polaris har det?
Vetbinte riktigt vad mera jag ska säga, förespråka arcticen lite nu ;) haha
Den är just lite längre än dom andra - tar sig rätt bra i snön för en kort maskin, ca pro skidor, lättkörd, fick träningsvärk när jag lånade polarens lynxrs en timme för den var så jäkla tungstyrd x) (hårt före) arcticen ligger ju i lite bättre kurs upplever jag än dom andra maskinerna men de var nog allt :) lycka till med de framtida köpet!
 

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
Kör inte en IQr men en 440/600, chassit är kanon i mitt tycke klarar mycket stryk och hårda tag, Riktigt bra i fjädring. Enda jag hade problem med var att det tog ett tag att bli bekväm med chassit men när man har vant sig så är den mycket härlig att köra. Har en kompis som kör en IQr hans har då inte krånglat nå märkvärdigt i vinter.

Har prövat köra SX:en tyckte den var riktigt bra, Chassit och fjädringen kanon och riktigt vass i variatorerna och motorn.

Har haft 1 RS som jag inte kom överens med. Chassit är kanon men tycker inte det håller som det ska. For och hoppa några gånger, inga märkvärdiga hopp men ändå sprack pyramiden. Bytte boggiskenor 2 gånger för att dom sprack.

Motormässigt tror jag SX:en ligger på topp följt av IQn.

Så jag lägger ett gott ord åt både IQn och SX:en
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Ni som säger att rs har lite bristande hållbarhet, hur gamla var maskinerna vid tidpunkterna? Funderar nämligen på en rs -12 - 13 efter min nuvarande 600rr.
 

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
Min RS var en 10as skidoo, men sprucken pyramid har jag hört är en sjuka på alla RSar.