Ny skoter inför vintern

Sander99

Medlem
24 aug 2018
10
1
3
25
Stockholm
Tjenare allihopa

För två år sen köpte jag och min familj en stuga i Ramundberget och efter 2 år av intensivt skidåkande i skidbackarna men har ett stort intresse för att gå på tur och försöka hitta den bästa lössnön i området! Men börjar bli rätt trött på att gå en hel dag med stighudar för 1 åk, visst det är härligt men man vill ju gärna åka lite mer! Sedan har jag ett enormt intresse för allt som drivs av en motor elr går snabbt!

Så till poängen jag vill nu köpa en snöskoter och har sparat nu i vår och under sommaren. Jag skulle därför vilja köpa en snöskoter mellan 40 000-50 000kr.

Dem ändamålen jag har tänkt använda skotern till är att vara ute på dagsturer på och utanför led och ha ett säte för en till (alltså en dubbeldyna, måste inte finnas på den men iaf möjligheten att jag kan köpa en), en del dagsturer i lössnön också samt att 1 person följer med på skotern elr att jag drar dem med lina uppför några berg så man kan åka ner sen!
Så jag söker egentligen en allround-skoter! Det är kanske förmycket att be om att den är perfekt för alla ändamål men skulle uppskatta om någon försöker ge mig tips på någon modell som iaf skulle klara två av dem! Och som jag sa är det ett krav att jag iaf kan köpa till en dubbeldyna

Ni får också jättegärna ge tips på vad jag ska kolla på vid köp när det gäller en begagnad maskin. T.ex. mattan, remmar, stötdämpare osv.

Tack på förhand
Mvh Sander haugestrand
Kan också swisha någon krona om någon hjälper till mycket som tack för hjälpen då jag verkligen behöver hjälp med detta beslut
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Såg nyss att jag skrivit fel kan lägga 40 000- 60 000
Först och främst, köpråd är gratis, det är det fina med forum :)

Men om jag ska ge dig ett råd, rent spontant skulle jag säga summit 600cc e tec, framförallt så är summit väldigt allround. Kollegan på jobbet har en -13 som de satt dubbeldyna på och drar nilapulka med. Det blir även mycket ospårat såklart, men den verkar fungera till det mesta utan att klaga.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Nämnd summit ska förresten säljas, pm:a om du vill att jag kollar upp prisbild o.s.v.
 

Sander99

Medlem
24 aug 2018
10
1
3
25
Stockholm
Först och främst, köpråd är gratis, det är det fina med forum :)

Men om jag ska ge dig ett råd, rent spontant skulle jag säga summit 600cc e tec, framförallt så är summit väldigt allround. Kollegan på jobbet har en -13 som de satt dubbeldyna på och drar nilapulka med. Det blir även mycket ospårat såklart, men den verkar fungera till det mesta utan att klaga.
Tack för svar!
En följdfråga bara, eftersom jag inte har så bra koll på begagnade skotrar så undrar jag vad det är man ska kolla efter när man inspekterar den inför ett köp! Förstår att mattan ska vara hel, remmar osv. Samt att inte stötdämpningen har tagit ett slag.

Men hur rädd borde jag var för mil på skotern! Vill jag hällre ha en ny årsmodell med många mil elr en gammal med mindre mil?

Tack igen
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Låter någon annan svara på detta med mil och vad mer som ska kollas utöver det du nämnt. Finns de som kan ge bättre och mer utförliga svar i den frågan.

Det är ca 10h körning enkel väg för dig från stugan upp till Boden (kollade först nu). Vill du fortfarande att jag kollar upp det? Tror annars du kan hitta något betydligt närmare, eller via en firma som ordnar frakten.
 

Sander99

Medlem
24 aug 2018
10
1
3
25
Stockholm
Låter någon annan svara på detta med mil och vad mer som ska kollas utöver det du nämnt. Finns de som kan ge bättre och mer utförliga svar i den frågan.

Det är ca 10h körning enkel väg för dig från stugan upp till Boden (kollade först nu). Vill du fortfarande att jag kollar upp det? Tror annars du kan hitta något betydligt närmare, eller via en firma som ordnar frakten.
Jag tror att det inte är något problem då frakt borde vara ganska enkelt och inte så dyrt att frakta skotern, vill gärna att du kollar vidare! Pmade dig också så vi kan ju fortsätta konversationen där

Tack Sander
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.855
102
63
Skellefteå
Först och främst, köpråd är gratis, det är det fina med forum :)

Men om jag ska ge dig ett råd, rent spontant skulle jag säga summit 600cc e tec, framförallt så är summit väldigt allround. Kollegan på jobbet har en -13 som de satt dubbeldyna på och drar nilapulka med. Det blir även mycket ospårat såklart, men den verkar fungera till det mesta utan att klaga.
Tyvärr är nämnd skoter den i särklass dyraste begagnade skotern man kan köpa. Verkar finnas ett otroligt sug efter dessa modeller samt att marknaden är liten. Var på jakt efter en ifjol och kände inte för att hosta upp 85-95'' för en 15/16 årsmodell som gått 400 mil. Så det blev ett fint demoex istället. Renegade 600 ligger betydligt bättre till i pris.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
En stor fördel med e-tec 600orna är låg bränsleförbrukning och kolvarna håller stenbra De finns rätt många som bara kört o kört utan kolbyte uppimot och över 2000 mil. Jag skulle dock bytt kolvar vid 800-1000 mil. Motorn i övrigt håller stenbra också trots att de är fettfyllda ramlager de behöver inte renoveras i veven de kan hålla långt över 1000 mil där också. Vill man vara seriös så fettar man om vevlagren och byter kolvar vid 800-1000mil men som sagt de går säkert åka bet längre.....
Överlag så håller i stort sett alla märkens 600or bet bättre än 800+ cc motorerna. Ska man köpa en pålitlig 800 bör man hålla sig till Arctic cat för de flesta årg av deras 800or håller bra.