ny skoter 50-60 000 kr

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
tja, jag är på G att sälja min 03s F5a nu och min 240, hoppas jag får iallafall 55 000 kr för det ungefär.

jag ahr bara haft skoter körkortet i 4 säsonger inkl den här och körs yamaha phazer de 2 första och nu F5an och den drar åt helsikke för mycket bensin + att det nörjar bli för lite att köra nu när man passerat 1200 sammanlagt sedan man fick körkortet

jag skulle vilja ha hjälp och tips för en bra begagnad skoter mellan som sagt 50 000 - 60 000 kr.

nu efter att svärfar skaffat sig en 09 renegade 600 e-tec, förlängd och 62mm kammar och en kompis en x-trim 600 -09 (lååååång) och 40mm kammar börjar jag fundera på att skaffa mig en lång maskin då vi var och körde massa lössnö och backar förra helgen och det var inte ens roligt att inte ens ta sig halvvägs mot vad de gjorde.. Självklart har jag inte råd med någonting kring deras skotrar men jag har kollat på en massa RMK 600s i -05/05 klassen(det som finns på blocket för de priset) och jag undrar om dom kanske kan bvara någet elelr någon annan "deepsnow" maskin som summit eller arctics M modeller men jag vill ändå ha en skoter som går billigt och går köra på led.

förra året drog ett 50 tal på skoter tur som var ca 50 mil och efter en bit vid första tankningen hade jag tankat min f5a för nästan dubbelt så mycket mot vad andra ahde gjort, är det för att det baar är en 500 som den varvar så mycket? jag försöker köra så ekonomiskt jag kan men det är omöjligt

och till "deepsnow" skoter frågan, om jag nu kanske slår till på en RMk/summit går dom mycket dyrare på led för att dom är lite längre med större kammar elelr är det inte så farligt? kanske en 600/800 "kort" med 44mm matta funkar bra? hur går dom i snön, känns som om dom gräver ned sig så mycket men vad vet jag

snälla hjälp mig med tips och ideer för en ny skoter, allt vad ni kan ;)

/krille
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Hej kanske en renegade 600 sdi kunde vara ngt för dig? Då får du ju en skoter som är bra på led och som klarar sig rätt bra i lössnön + att den går snålt.
Det finns ju även lite rev summitar strax under 60' det går ju tom att hitta ngn summit 1000 sdi för de pengarna men jag vet inte hur mkt de drar.
Det kan ju även finnas ngn x-trim 600 eller 800:a för de pengarna.

Såg att ni håller till i Storuman :) då kanske man sett er ute på lederna ngn dag..
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Går att ta sig med en kort maskin om du har motor :) Undvik rotax 800'a bara.
Annars kanske phazer mountain lite kan vara något.
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Har en 44as matta på min, och den går fint både på led och utanför.
Har dock inte testat den i djupare puder än ca 20-30 cm, men de har då aldrig varit några problem att ta sig fram.

Snål är den också!
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Ja du ska ju helt klart ha en SDI, sen om det är Lynx eller Ski-doo spelar mindre roll. Kort eller lång är också helt upp till dig.:)

Det är iaf vad jag tycker!
 

pajaZ

Medlem
14 jan 2009
26
0
1
En lynx enduro 600 -05 :rock:drar väldigt lite bensin och med 51 mm kammar och nerdrevad 2 kugg så går den som ett skott på led och puder:rolleyes:.


tycker jag iaf =)
 

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
ja ny förra helgen då vi mest va i skogen/backar i djupsnö drog min 27 liter och vi körde 5 mil... det tycker jag är väldigt mycket, klart att man höll väll full gas mycket men skotrarna jag körde med drog hälften och då va det ändå längre med större kammar som borde gå tyngre än min

kanske de röda -05orna renegade, går de bra? tjejens brorsa har en sådan fast bara itne en renegade, enda är tt jag tycker dom är fula, inte rätt färg när det gäller ski doo... går det kanske skaffa annan sid plast billigt eller nåt? plus all jäkla plast det ska va bakom dynan, ser skit klumpiga ut även fast de säkert inte är det.

har en gammal klass kompis som hade en enduro 600 dis-05a, den gick billigt som fan men det va tung :(
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Över 5 liter milen alltså :) Fick inte ens min Viper 700 att dra mer än 4,5 milen :)

Lynx RAVE 600 -06 och nyare är fina med lite mer kammar och nedrevning. Tar sig bra för att vara korta maskiner, men 600a är lite klen om man vill leva på effekt då man klättrar. 800a motorerna går ju hårt som vanligt, men 600an håller bättre.

Går ju att förlänga till 345.
RMK 800 går ju fint men drar soppa i klass med F5an...