Ny rem.. men går skumt..

5

583

Är det så att skotern går segare med en ny oinkörd rem? Har iaf fått det problemet nu. Innan rembytet gick den som den skulle, men nu ligger den på 5500 varv/min när jag kör 50 km/h. Har inte tänkt på vad den låg på tidigare men det känns som att den bara varvar men man rör sig knappt.

Nån som vet vad felet kan vara?
 

Jerry

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Låter som remmen är lite för lång vilket ej är ovanligt med Gatesremmar enligt min erfarenhet av dom. Jämför med den gamla remmen och kolla om längden stämmer.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ligger remmen rätt i förhållande till sekundärvariatorn? När allt står stilla ska den vara jäms med ytterkanterna på skivorna eller några mm innanför, det står i instruktionsboken hur det ska vara. Om man har justerat (shimsat) variatorn efter en sliten rem så hamnar en ny rem för långt ut.
Vissa skotertillverkare anger att man ska justera om sekundärvariatorn allteftersom remmen slits...
 

habba

Aktiv medlem
1 jan 2000
88
0
6
Sverige
Gates-remmarna är i mina ögon för hårda ELLER har inte samma vinkel som orginalremmarna (har inte kollat)men jag fick inte min maskin att fungera med Gates-remm den övervarvade hela tiden och drev inte på som orginalremmen gör dessutom blev variatorerna heta och svagt svärtade vilket bevisar remmslir och kom inte och säg att jag inte har ordning på variatorerna,jag skulle vilja se den som har dom i samma skick som på jag.
Jag ändrade inställningar på alla tänkbara sätt men det blev alldrig någon ordning förrän jag satte i en orginalremm,sen får ni ju tro och göra vad ni vill men i min skoter blir det inte en Gatesremm till (som förövrigt är en Polaris Indy Trail
 
5

583

Den ligger någon mm ovanför kanten. Hur ska man justera till det?
 

habba

Aktiv medlem
1 jan 2000
88
0
6
Sverige
det gör ingenting hellre tvärtom (bara bra)
 

Attachments