Ny medlem, ny på skoter, och en nyinköpt Yamaha RS Venture TF -11

N.Blomqvist

Aktiv medlem
3 okt 2014
83
0
6
Härnösand
Hej!

Jag är 40+, fyller om en vecka, och som födelsedagspresent åt mig själv köpte jag mig en RS Venture TF, årsmodell 2011 idag.
Förhoppningsvis gjorde jag en bra affär, jag betalade bara 55.000:- för den, och den har gått snart 2.000 mil.

Hur är slitaget på en sådan motor?
Vad bör jag kolla upp noga när jag hämtar den?
Vad är det första jag ska göra när jag får hem den?
Måste jag göra något innan jag kör den?

Jag är extremt tacksam för alla tips!
Min enda erfarenhet av skotrar är en Arctic cat Bearcat 440 från -90-talet.
Jag antar att det här blir en viss skillnad... :)
 
J

Jona$

Antar detta är en hyrmaskin som säljs ut, jag skulle rekommendera apexen då det är en trevligare motor och att marknaden för rs är låg, såvidare det inte är touring.

För motorn är det ingen fara, ventiljustering vore bra dock och ett oljebyte.
Sen kolla avgassystemet så det inte spruckit eller är otätt genom att hålla för avgassystemet när den är varm.
Annars är det mesta standarden, lager och hur.maskinen ser ut i helhet.
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Kolla upp så den har genomgått en stor service/fått chassiet kollat så allting är okej, annars är det nog dags att serva den riktigt då 2000mil är ganska mycket.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Kolla igenom variatorer och lager i drivlinan (drivaxel och sekundäraxel) samt boggie axlar och hjul + slides. Det är egentligen en Nytromotor med förgasare och mindre effekt och den har den stora servicen vid 4000mil (ventiljustering). Kanske stift olja och oljefilter betoende på när det är gjort senast. Motorn känns som det minsta bekymmret det är.chassiet som bör ses över.
 
J

Jona$

Korrekt, men ta vilken yamahamotor du vill ny så stämmer sällan ventilerna nåt bra, ännu mindre på en långmilare. Det stora jag ser emot det du finner som bra köp är det faktum den gått 2000mil, många går hellre ner nåt år och tar en maskin med lägre mil då få saker skiljer av värde under åren, eller en insprutad apex pga motorn. Men är det ok med dig så kör.
 

N.Blomqvist

Aktiv medlem
3 okt 2014
83
0
6
Härnösand
Tack för alla tips!

Naturligtvis är det en touringmaskin, http://www.sledtrax.se/servlet/se.medialeden.snowmobileinfo.ShowPremiumServlet?Model=61&Year=2011
Den har insprutning, inte förgasare

Nix... Ingen uthyrningsmaskin.
Den har gått som transportskoter på en skidanläggning.

Det är svårt att gå ner i årsmodell så mycket, eftersom det här är den nya modellen som kom 2009, och den billigaste 2009:an på Blocket begär dom 79.000:- för, så det blir svårt att pruta 25.000:- och fortfarande få nya modellen. Oavsett hur många mil den gått.

Jag skulle kunna renovera chassit för 25.000:- och då komma upp i samma pris som den billigaste nya modellen. Och då skulle jag ha en maskin som var precis som ny i chassit, alltså bättre än samtliga begagnade likadana maskiner som kostar mera.

Så, jag vidhåller ändå att jag gjorde ett klipp. :)

Är det svårt att kolla igenom lager?
Vad är det på variation som jag ska kolla?
Vad är det man kollar på i chassit för att veta att det är ok?
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Har du fått någon info vad som är gjort åt skotern under åren? Tex olje och filterbyten, lagerbyten mm, har du ingen info, byt olja + filter för motorn samt i vxllådan

Ang. lager så den lätta biten är att hissa upp skotern och snurra på alla boggiehjul, låter dom illa, byt

Du bör även ta bort boggien för att kolla vändhjulslager och om ev. sprickor på boggien
I sb med detta så bör du byta v drivaxellager, det högra klarar sig normalt längre pga det får olja från vxllådan

Sekundärvariatorn kan du ta isär för att kolla glidklackar, ev. sprickor, rengöra samt läsa i boken för att kolla att remmen ligger rätt i höjd mellan skivorna

I övrigt är det bara att nagelfara allt från nos till akter
 

N.Blomqvist

Aktiv medlem
3 okt 2014
83
0
6
Härnösand
Har du fått någon info vad som är gjort åt skotern under åren? Tex olje och filterbyten, lagerbyten mm, har du ingen info, byt olja + filter för motorn samt i vxllådan

Ang. lager så den lätta biten är att hissa upp skotern och snurra på alla boggiehjul, låter dom illa, byt

Du bör även ta bort boggien för att kolla vändhjulslager och om ev. sprickor på boggien
I sb med detta så bör du byta v drivaxellager, det högra klarar sig normalt längre pga det får olja från vxllådan

Sekundärvariatorn kan du ta isär för att kolla glidklackar, ev. sprickor, rengöra samt läsa i boken för att kolla att remmen ligger rätt i höjd mellan skivorna

I övrigt är det bara att nagelfara allt från nos till akter
Tack!

Ja, ägaren innan mig har bytt olja och filter varje säsong, och skidanläggningen ska enligt honom ha servat skotern till punkt och pricka.

Jag funderar på att lämna in den för storservice och genomgång på Hernö Marina, eller på Yamahacenter i Sundsvall.
Om jag ber dom att kolla igenom hela skotern, gör dom det då eller kollar dom bara deras egna punkter på en lista? Är det någon som har erfarenhet av någon av dom firmorna?
 

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Svarade i en annan tråd, men glömde då Härnö Marina, dom säljer inte skotrar men jag har goda erfarenheter av dem i båtsammanhang. Tror att Andreas som jobbar där har bra koll!