Ny matta till Polaris Widtrak 500 LX -14

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
Hej

Behöver köpa en ny matta (redan efter 160 mil).

Traditionell Polaris original (eller i vart fall den som satt monterad sen ny), med 25 mm kamhöjd, kostar 15000 + moms. Typ tre hela kammar, tvärs över hela mattan.


Nu har jag hittat en Ripsaw-matta och även en annan, med liknande kammar som original. Båda har tydligen 32 mm kamhöjd.

Verkar inte finnas lägre kamhöjd att få tag på. Problemet är att kammarna kommer att ta i tunneltakets ledskenor.
Med 25 mm kamhöjd (originalmatta) är spelet ca 7 mm.
Vid kylaren längs fram i tunneln är det nu ca 25 mm spel.


Bör gå att sänka de två axlarna som håller upp mattan i tunneln, ca 10 mm, bara genom att borra nya hål i fäste och tunnelvägg. Då får en matta med 32 mm kamhöjd plats.

Då står jag som åsnan mellan två hötappar. Ripsaw eller traditionella kammar.

Ripsaw, påstås vara tåligare, (kanske beroende på att kammarna är delade och på så vis mjukare), men drar sämre i lös snö. O andra sidan 7 mm högre kamhöjd.


Kör aldrig led, Smyger mest fritt i skog och på myr. Har inget brottom. Och visst kommer jag ut på mina tidigare körda spår, då och då. Sällan isiga spår. Drar ibland kälke.

Beställde efter ältande fram och åter en Ripsaw.
 
Last edited:

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
Dubbskydd

Längs med taket på undersidan av tunneln sitter två lister, kanske 10 mm höga.
Tror dessa benämns dubbskydd. (Ett tips från forumet Maskinisten.net)

Om man inte kör med dubb i mattan, kan man plocka bort dessa, för att vinna utrymme?
Givetvis kollar jag även tunneln först, så inget sticker ned, som t ex blindnitar till lilla verktygslådan.

Varför jag frågar är att jag enligt inlägget ovan, tänker byta till en matta med 32 mm kamhöjd, i stället för original 25.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Ja dubbskydden kan man plocka bort för att vinna utrymme, dessa är till för om man kör dubbad matta.