Ny lössnöare/hybrid

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Dom tar sig fram otoligt bra utanför leden - för att vara 345 lång då :p

Ne, men dom tar sig bättre elr iaf lika bra som vissa längre maskiner :) Nu har jag en 32mm RipSaw matta på min, men tar mig fram hur bra som helst bara de inte blir allt för mkt uppför. Med org 40mm matta är den helt otolig i pudret :D Lätt, smidig, bra balanserad. Du kan kasta runt den hur lätt som helst.

Jag tror att en 38mm matta är perfekt på dom om man som jag även spenderar ganska mkt tid på leden. 44 blir nog perfekt om du kör mest lössnö.

Jag klasar min mer som en hybrid med smal framvagn än en mountain, pga mattlängden. Men oj vilken hybrid de e :D Du kan utan problem hänga på korta maskiner med mer motor efter lederna bara du vågar stå på lite å är bered på att innerskidan kan lätta lite grann nån enstaka gång :)
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Summit 700/800?
Hur är dom i lössnö?
För/nackdelar? Vet att det är Serie-III motor men något annat?
Vilken års mod. av ZX chassiet ska man satsa på?
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
kan sattsa på alla nog, men dom säger ju att 800 har varit en härk, så varför inte satsa på en 700 från zx? har inte varit lika mycket problem och motorn den är fin inge snack om saken! skulle satsa på en summit tror jag!
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Har en summit 800 01. köpte den i sommras.byte lite slit delar och lager. kört ca 300mil och det enda felet som blivit var att statorn gick. den går sjukt bra i lössnö. och går inte alls dåligt efter leden. motorn riktigt grym! och drar inte alls farligt mycket bensin. har varit ner på strax under 2liter milen på en lång körning. annars ca 2,5L milen. jag tror inte alla 800 är rackel, har flera kompisar så dom bara går och går för. men om du är lite rädd för dom så skulle ja satsa på en 700 summit! grymma maskiner!
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
LYNX hybrid.

Har tänkt byta upp mig till en lite nyare Lössnö / Hybrid maskin !

Den får max kosta 40000 :- och max 144" / 365 cm lång matta.

Vad rekommenderar ni ?
LYNX Ranger Mountain 800 står ju närmast hjärtat om jag säger så,
men då har vi problemen med Rotax Serie-III motorerna och att
800'an kanske har lite väl hög försäkring för mig !?!? :afraid:
;) Man lämnar inte ett vinnande stall ! ;)

Självklart skall du ju köra vidare med #1 LYNX

Hela poängen med att köra/köpa LYNX är ju dess fjädring.
Har du inte behov av den bästa fjädringen så kan du ju titta på övriga märken !


Några LYNX ( EVO ) idéer :

1. Köp en Enduro med valfri motor och förläng den
( 307 --> 345 / 365 ) till Hybrid maskin

2. Köp en Sport Touring ( 6 / 7 / 800 ) och plocka bort alla "Touring" prylar.
= Du har chassiet färdigt samt 345 matta och kan på detta sätt bygga din egen optimala maskin.
Kan även lätt förlängas till 365 om så önskas utan att du måste röra i chassiet. :rock:
Dessutom är ofta touring maskinerna billigare att försäkra ! :rock:

3. Vad kostar en Ranger Mountain 800 i försäkring för dig ?
Hur har du tänkt ha den försäkrad ?




.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Sv: LYNX hybrid.

;) Man lämnar inte ett vinnande stall ! ;)

Självklart skall du ju köra vidare med #1 LYNX

Hela poängen med att köra/köpa LYNX är ju dess fjädring.
Har du inte behov av den bästa fjädringen så kan du ju titta på övriga märken !


Några LYNX ( EVO ) idéer :

1. Köp en Enduro med valfri motor och förläng den
( 307 --> 345 / 365 ) till Hybrid maskin

2. Köp en Sport Touring ( 6 / 7 / 800 ) och plocka bort alla "Touring" prylar.
= Du har chassiet färdigt samt 345 matta och kan på detta sätt bygga din egen optimala maskin.
Kan även lätt förlängas till 365 om så önskas utan att du måste röra i chassiet. :rock:
Dessutom är ofta touring maskinerna billigare att försäkra ! :rock:

3. Vad kostar en Ranger Mountain 800 i försäkring för dig ?
Hur har du tänkt ha den försäkrad ?




.
Man vill ju som inte lämna ett vinnande koncept! :rock:

1. Jag tror nog inte att jag köper en kort och förlänger, har gjort det på den maskinen jag har idag och det blir ju lite jobb om man vill ha det perfekt.

2. Vad är det som skiljer Sport Touring från tex. Ranger Mountain?
Risken är väl att den sjunker i värde när man "moddar" den så jag vet inte.
Skulle ju vara ett roligt projekt ändå :)

3. En Rave 800 -01 helförsäkrad på mig kostar lite över 12.000 :rock:
Så jag tror nog på halvförsäkring annars får den stå på päronen :)
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Att yammorna bara går och går ;) Ski-doo är, köra några timmar, skruva flera dar.
Precis. :D Av mina 400mil på srx'n är då minst 250mil av dom full gas i puder + att den gått 1100mil totalt och det är inte en skruv rörd i motorn, och det vet jag för förra ägaren var min kusin. Det enda jag gjort på den är ny matta, drivaxellager och lagrena i kedjehuset. Det var vid 900mil och det är det enda som är gjort åt skotern.
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Jag är grymt nöjd med min viper mountain, åkt 3 säsonger helt utan problem. Ett stort + är ju att den i mitt tycke är en av dom snyggaste skotrarna som gjorts.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. grejjen är den att priserna på skotrar nu är helt sjuka, har ni kolla på blocket??? köper du en för 20,000 och moddar den till vintern för 20.000 så har du garranterat en värre maskin än om du köper en std för 40.000 nu.

såg en SRX700 för LÖJLIGT LÅGT PRIS,10.000:- visst såg sliten ut som fan, men nu äre sommar och du har all tid i världen att fixa upp den om de e en yammi du vill ha..

Men annars så såg jag en annan tunggris, som yamahan ;-) en mach z i fint skick till löjligt pris.. 23.000 för en -98 809cc trippel och 17.000 för en -98 mack 1 700cc trippel, då har du 17,000 eller 23.000 till att modda för, de e ganska mkt du kan lätta och byta ut för den summan.. och de motorerna är hållbara..

sen som de andra grabbarna säger, polaris 800twinnarna, de första som kom med VES är ju oxå fina grejjer om man ska lita till tikka och de han har skrive i snowmobile tidigare..

men ja.. hur som hellst, du får ju hur mkt fina grejjer för 20-30k och så har du en modkassa på 20-10k om du känner att du orkar...

hoppas nu inte denna post blir borttagen.. jag svär på heder och samvete att jag inte känner nån av de som säljer grejjerna så jag gör ingen smygreklam.. jag vill bara hjälpa killen med lite ideer..
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
och de som 2stroke är någe som jag tidigare övervägt!
min bror har en Super Touring 600 -03 med 500SS motorn och den går bra som #"&&, motor ljudet är bra mkt härligare och karaktäen är härligare än en 600HO.. man sitter iof i en soffa, lång bak som tusan när man kör meen..
..du 2stroke har väll/hadde en EVO med polaris prox dyna på som inte alls såg dum ut??
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
LYNX

2. Köp en Sport Touring ( 6 / 7 / 800 ) och plocka bort alla "Touring" prylar.
= Du har chassiet färdigt samt 345 matta och kan på detta sätt bygga din egen optimala maskin.
Kan även lätt förlängas till 365 om så önskas utan att du måste röra i chassiet. :rock:
Dessutom är ofta touring maskinerna billigare att försäkra ! :rock:
Man vill ju som inte lämna ett vinnande koncept!

2. Vad är det som skiljer Sport Touring från tex. Ranger Mountain ?

Risken är väl att den sjunker i värde när man "moddar" den så jag vet inte.

Skulle ju vara ett roligt projekt ändå
Det som 2stroke skriver ovan är faktiskt något som jag tidigare övervägt !
Min bror har en Super Touring 600 ( 2003 ) med 500SS motorn och den går bra som #"&&,
motor ljudet är bra mkt härligare och karaktäen är härligare än en 600HO.. man sitter iof som i en soffa,
långt bak som tusan när man kör men va faan :evil: .
..du 2stroke, hade inte du en EVO med polaris Pro-X dyna på som inte alls såg dum ut ??
Enklast är att helt sonika plocka av alla "Touring" delar och spara dem till framtida försäljning av maskinen då man sätter tillbaka dem.

Det är skönt att ha rätt längd på chassit utan att behöva förlänga detsamma.

Jooo, Jag äger en Prototype EVO ;) men jag har inte någon Polaris Pro-X dyna på min maskin.
Dock har jag tidigare lagt ut bilder på EVO med Pro-X dyna
( Bra minne har du !! :D )

Alla EVO Enduro har en mycket låg dyna med en suveränt utformad tank som är perfekt för aggresiv ledkörning med mycket burkning.
Mycket bättre än sina Ski-Doo MXZ kusiner.
Dock är den jobbig på lugn sitta ner ledkörning då man sitter som på en äldre Yamaha V-Max 5/6/800 eller HD hoj ! :hahaha:

Det bästa är att göra/forma sin egen dyna för både stå upp körning och aggresiv ta kurvor körning...... :p
---> Titta på Viktor Stenmans ( # 84 ) äldre Arctic Cat FireCat Sno-Pro räser som hade en mycket skulpterad dyna för båda körsätten.


.
 
Last edited:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sv: LYNX

Jooo, Jag äger en Prototype EVO ;) men jag har inte någon Polaris Pro-X dyna på min maskin.
Dock har jag tidigare lagt ut bilder på EVO med Pro-X dyna
( Bra minne har du !! :D )[/QUOTE]


ah ok!
mjo jag kommer ihåg jag tyckde den var skitfrän, tror jag har bilden sparad på mig förrförra dator tom :rolleyes:

meeeen duuu..
nu blire OT, men var innebär de egenteligen att du har en sån maksin? eller rätt sagt, vad är de för maskin?