Ny lössnöare/hybrid

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Nu när säsongen snart är slut så vill man ju självklart byta upp sig :rock:
Den får max kosta 40000 hade jag tänkt och det ska vara en lössnöare men inte med den längsta mattan.
Har suttit och titta lite på blocket och kommit fram till att Polaris RMK modeller känns mest prisvärda? Arctic känns lite dyra och Yamaha vet jag inte, kanske Viper M är en bra maskin?

Vad rekommenderar ni?
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Viper MTN är inte på långa vägar lika mångsidig som en RMK års 99-01.

Hade en rmk 700 -99 i två vintrar, har bara bra minnen från den skotern. Börjar med det negativa: Likriktaren är kännslig och det enda som gick sönder var armen på oljepumpen men körde flera mil så innan jag upptäckte det. Dock har den aldrig skurit, och ja jag känner han som köpte den.
Går över förväntan i puder för att vara 345*38*44, dock behöver den en styrhöjjare.. Håller ihop väldigt bra då chassiemässigt och motorn är bra säker.
Soppa vill den ha men det är ju en 700a, dock klarade jag mig ofta på 20 liter/helg. Smidig och lätt att burka med. Går även bra efter led. En vad man idag skulle klassa som hybrid.



Mer skoter för pengarna kan du inte få
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Rmk'n är en ganska fin maskin, men har du funderat någonting på vad Lynx och Ski-doo har att erbjuda t.ex. Renegade, Ranger Mountain ?

20 Liter per helg :eek:, hoppas anledningen var få mil, annars känns min 600 törstig som tar 15L per dag vid entusiastisk körning :)

Mvh.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Viper MTN är inte på långa vägar lika mångsidig som en RMK års 99-01.
Blir det en RMK så är det -02 och frammåt, gillar inte utseendet på det äldre chassiet sen så vill ja ha ett lite modernare. Edge chassiet gillar jag skarpt.
Har tittat lite på RMK 600 -02 och Vertical Edge 700 -03. Kommentarer?



Rmk'n är en ganska fin maskin, men har du funderat någonting på vad Lynx och Ski-doo har att erbjuda t.ex. Renegade, Ranger Mountain ?

20 Liter per helg :eek:, hoppas anledningen var få mil, annars känns min 600 törstig som tar 15L per dag vid entusiastisk körning :)

Mvh.
Ranger Mountain står ju närmast hjärtat om jag säger så men då har vi problemet med Rotax Serie-III och att det är en 800a med lite väl hög försäkring för mig kanske ? :afraid:
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Rmk'n är en ganska fin maskin, men har du funderat någonting på vad Lynx och Ski-doo har att erbjuda t.ex. Renegade, Ranger Mountain ?

20 Liter per helg :eek:, hoppas anledningen var få mil, annars känns min 600 törstig som tar 15L per dag vid entusiastisk körning :)

Mvh.
det var mest körning lördag och om det räckte söndag, 15 bast och en tumme som fortfarande har tics ger resultat :)

Blir det en RMK så är det -02 och frammåt, gillar inte utseendet på det äldre chassiet sen så vill ja ha ett lite modernare. Edge chassiet gillar jag skarpt.
Har tittat lite på RMK 600 -02 och Vertical Edge 700 -03. Kommentarer?
RMK -02 --> är renoldade lössnömaskiner men klarar sig på leden, letar du efter en hybrid som är åt lössnö hållet är det switchbacken som gäller. Går över förväntan i pudret och går att tuckta på bra efter leden "åker över guppen istället för i guppen"

RMK 700 med ves är fina maskiner, 700 vesen gillar jag mest av 600/700/800 twinves, -03an är en riktigt bra maskin i mitt tycke
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
RMK -02 --> är renoldade lössnömaskiner men klarar sig på leden, letar du efter en hybrid som är åt lössnö hållet är det switchbacken som gäller. Går över förväntan i pudret och går att tuckta på bra efter leden "åker över guppen istället för i guppen"

RMK 700 med ves är fina maskiner, 700 vesen gillar jag mest av 600/700/800 twinves, -03an är en riktigt bra maskin i mitt tycke
Led är inget för mig, "Leden är bara en transportsträcka till pudret".
Vill kunna köra ospårat i skogen och göra mina egna spår upp till nån driva och kanske hoppa lite smått. Är inte så mycket för att hoppa 30m och göra en backflip. :beer:
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Led är inget för mig, "Leden är bara en transportsträcka till pudret".
Vill kunna köra ospårat i skogen och göra mina egna spår upp till nån driva och kanske hoppa lite smått. Är inte så mycket för att hoppa 30m och göra en backflip. :beer:
okey då är det en RMK som du ska ha, 365 låter som en bra längd?
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
"Leden är bara en transportsträcka till pudret".
Har precis samma motto :beer:
Switchbacken är även den en riktigt trevlig skoter och finns ju med 600 motor, så den bör ju försäkringspremien vara rimlig på.

Annars skulle kanske en förlängd Enduro 600 HO vara ett alternativ ?
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
okey då är det en RMK som du ska ha, 365 låter som en bra längd?
144" va?

Har precis samma motto :beer:
Switchbacken är även den en riktigt trevlig skoter och finns ju med 600 motor, så den bör ju försäkringspremien vara rimlig på.

Annars skulle kanske en förlängd Enduro 600 HO vara ett alternativ ?
Switchbacken är tyvärr lite dyr men annars är det en bra kandidat.
Förlängd Enduro är väl ungefär vad jag har nu fast med ett äldre chassie och mindre motor så nej. 365 lång är väl vad jag siktar på :rock:
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
har en rmk 700- 151" 2002 själv och jag kan verkligen rekomendera den- grym i djupsnön och går över förväntan på leden

går även riktigt snålt med tanke på vad det är för typ av maskin

kring 2-3 liter milen blandad/ hård körning



/chrille
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
har en rmk 700- 151" 2002 själv och jag kan verkligen rekomendera den- grym i djupsnön och går över förväntan på leden

går även riktigt snålt med tanke på vad det är för typ av maskin

kring 2-3 liter milen blandad/ hård körning



/chrille
Det är så jag vill ha en skoter, kung utanför men den går även på leden :rock:
Vad betalar du i försäkring på den?
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
sks-03 e väl fullt rekommenderbar, själv har ja 800an å den går tillräckligt (enligt mitt tycke) Helförsäkring hela året på min kosta 2300 :- hos folksam. Sen om det är någon som vill konfrontera försäkringen så gör det, men på ett snällt sätt :)
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Yamaha Mountain Max -02? Verkar vara en fin skoter och motorn är ju porr!
Kommentarer om den?
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Yamaha Mountain Max -02? Verkar vara en fin skoter och motorn är ju porr!
Kommentarer om den?
Planerar själv på att köpa en sån nästa vinter :)
Eventuellt en Edge 600 som jag sen förlänger till 365.
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
för farsan kostar det c.a 3800 kr helföräkrad+ helår

skulle den stått i mitt namn c.a 9000 kr helförsäkrad helår






/ chrille
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
för farsan kostar det c.a 3800 kr helföräkrad+ helår

skulle den stått i mitt namn c.a 9000 kr helförsäkrad helår

/ chrille
Det lät ju inte så jätte dyrt :)

Hur är Arctic-Cat Mountain Cat 600 -03? Håller dom eller är det bara rackel?