Ny fjäder till variator

6

600xrs

Har en XRS 600 (sdi) som jag tänkte försöka få till variatorn på. Surrade med en polare som tävlar i skotercross och han rekomenderade mig att köpa viktpinnar från en 440 eller en RS, men han kunde inte på rak arm komma på vad för hårdhet på fjädern jag ska köra.

Lite mjukare än standard och med ungefär samma sluttryck.
Någon som har koll? :)

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Nu har du alltså enligt BRP en blå/orange som har trycken 130/200

Den som hade passat bäst som är mjukare men samma sluttryck är en fjäder som är Gul/Orange med sluttryck 100/200 o den har artnr 414689700 hos BRP

Finns dock en ÄNNU mjukare som har 70/200 o den har artnr: 415015200 (Röd/Orange)

Är det så du menar?

6

600xrs

Näpp, menar en som typ 100/100 (påhittat värde) inte med samma sluttryck som nu...

6

600xrs

100/170 eller 70/170... vettefan vilken man ska ta om det inte finns några andra

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Du ska ju inte gå ner i starttryck om du vill ha skotern rappare, utan gå upp i starttryck för att få lite högre islagsvarv...
Sluttrycket vet jag inte, man kan ju gå ner om man vet att skotern orkar med men vanligast är nog att köpa en fjäder med lite högre starttryck och samma sluttryck.
Det tillsammans med justerbara viktpinnar, då har du möjlighet att vikta på lite mera ifall motorn orkar med...

6

600xrs

Du ska ju inte gå ner i starttryck om du vill ha skotern rappare, utan gå upp i starttryck för att få lite högre islagsvarv...
Sluttrycket vet jag inte, man kan ju gå ner om man vet att skotern orkar med men vanligast är nog att köpa en fjäder med lite högre starttryck och samma sluttryck.
Det tillsammans med justerbara viktpinnar, då har du möjlighet att vikta på lite mera ifall motorn orkar med...
440/RS viktpinnarna är ihåliga och lättare än mina massiva pinnar.
Så byter jag till lättare pinnar med behåller standardfjädern får jag högre tillslag?

Eller tänker jag fel nu? :)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Om du byter till lättare pinnar kommer skotern att varva mer och troligen ge sämre acc...
Det man eftersträvar är att variatorn ska växla på så mycket det är möjligt utan att motorn tappar varv...
Växla på hårdare gör den med tyngre vikter och/eller svagare fjäder...

Man kan nog inte bara ta pinnarna från Rs:en, speciellt inte om dom verkar vara lättare och troligen har helt andra fjädrar i primär och sekundär...

Som sagt vill du försöka få den att gå lite bättre så köp en fjäder med lite högre starttryck men samma sluttryck, då kommer du få lite högre tillslag samtidigt som den kommer varva som den ska vid fullgas...
Nästa steg är att skaffa justerbara viktpinnar, då kan du lasta på så mycket vikt som motorn orkar med...
Nästa och troligtvis det bästa är att köpa ett färdigt v-kit från en känd tillverkare, det brukar göra susen, då får du även en annan helix för bättre backshift...