Ny (egen) släde för runt 45.000 kr

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Ska snart ta och köpa mig en egen skoter (börjar bli leds att köra med familjens) men vet fan inte vad för någon...
En re 600 hade suttit riktigt fint så jag personligen gillar den, kört med kompisens gamla ett par gånger.
Men då kommer pengarna in i bilden, jag har helt enkelt inte råd.

Jag har ungefär 45k att röra mig med, mer nästa månad om jag nu ska bränna runt 50-60 blad vill säga.
Har kollat runt mest på ski-doo's då det lockar mest och har funderat på hur det egentligen är med Renegaden, man har ju hört en del om dom och så?

Körning utanför leden är ju självklar (menar, det är ju de roligaste!), men hur går en Renegade i snön? Ny matta åker ju på nästan direkt (minst 44!).
Vill ha lite synpunkter för er som vet lite mer :)

Tack!
//Linus

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Har du 50-60 000, köp inte en skoter för 50-60 000.. Det är jobbigt att stå med haveri mitt i säsongen utan pengar att laga för.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Som antonol säger, försök hitta en så du har en buffert för inköp av lite xtragrejjer.
men frågan var ju vad du ska ha för skoter för de pengarna, ja en REV Renegade är en skoter med mer potential i lössnön än vad den kortare MXZan har, men det är inte en summit du köper.

Ska du köpa en så köp en X med renoveringsbara och överlag bättre dämpare.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Jo det klart.
De har jag tänkt på lite smått, kommer nog inte köpa en för runt 60 blad heller, då man vill ha kvar lite pengar också.

Ne en summit är det ju verkligen inte, hehe!
Hittade en summit för 36k men hade tyvärr inte råd med den då, och den försvann ganska så fort!

Har kikat lite på den här, den har ju x-paketet?
http://www.blocket.se/kiruna/Ski_doo_Renegade_600_sdi__06_36529503.htm?ca=1_8&w=0

Den har dock gått ganska långt, men det är väl ungefär det man får räkna med när man ska köpa en så pass "ny" skoter i den prisklassen?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Lägg i så fall undan 3-4.000 kronor för en motorrenovering direkt så slipper du oroa dig för ev ras. 1000 mil är rätt mycket och icke renoverade och omfettade Rotax serie III är "tickande bomber" enligt verkstäderna.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Och inte enbart enligt verkstäderna. Under loppet av en månad skar en 400-milare och en 500-milare i vårt hushåll...

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. och kom ihåg, även en desarmerad bomb kommer att explodera!
är den renoverad redan, fast den har varit på service på firma, efter varje säsong.
AKTA DIG FÖR ROTAX, IT WILL GET YOU.

....eller inte. Du ser ut att ha hittat en fin skoter!
Ring och hör med honom om skicket i motorn och chassie, du har säkert hittat standardgrejjerna du ska fråga efter.
Lyckatill!

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Motorproblemen går att råda bot på och chassimässigt är de underbara, för att vara lite mindre kritisk :)

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Låter ju bra :)
A ska ta och slå han en signal och höra lite, och hoppas på att den inte är såld!
Är den i fint skick som den i alla fall verkar vara på bilden så slår man nog till faktiskt :)
melmaq: Mja, standardgrejerna? :)

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
som med många skotrar:
kolvar, bytta?
insugsgummin, bytt/kollade?
chassisprickor, inspekterat buldhead /letat efter sprickor?
elproblem, funkar allt?
boggie, inga ovala hål i skenor osv.
skick i kedjehuset, när byttes kedjan?
matta, kammar borta? kantsprickor?
dämpare, när renoverades de?

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Aha! Tack!
Ringde han igår kväll och kollade lite.
Frågade inte så jätte mycket utan lite info om den bara.
Ska ringa han ikväll igen och be om att få kika på den imorgon.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Såja, nu har jag varit och kikat på den!
Blir ett litet njaa...
Den har gått över 1000 mil, och motorn är aldrig öppnad, alltså undrar man hur kolvarna och övrigt ser ut.
Matta vill jag i så fall också byta då det bara är 32's matta på den.
Frontbågen måste bytas då den är sönder.

Visst den är typ billigast på blocket, men känns som att det är mer värt att lägga ner mer pengar på en annan skoter som motorn ÄR renoverad på och som har en annan matta.

http://www.blocket.se/kiruna/Ski_Doo_Renegade_800__05__forlangd__36677492.htm?ca=1_8&w=1

Den med andra ord.
4000 mer, ny matta och renoverad.
Känns som att det är mer värt.
Eller vad säger ni?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
ja de e ett annat djur helt klart,
50.000 är ett bra pris, jag köpte min för 69.000:- för snart 3år sen.
då var den näst billigast på blocket.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Det är det nog säkert :)
Ska och kika på den imorgon så får man se!
Oj jävlar, sjunkit en aning då.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
de jag letade då var en 440, som jag tänkte hinka in en 800 i, men fanns inga ute då.
för 3 år sen var de billigaste revarna 03´s 440, och de gick på 50.000:-