Ny dragning av leden från älven mot åberget

Hankke

Välkänd medlem
29 apr 2008
492
0
16
Kommer under förmiddagen att vara ut en sväng och påbörja röjning av leden från älven upp mot åberget, detta då kommunen sålt bort mark på vilken skoterleden var dragen tidigare.
Den nya dragningen innebär att vi följer stridsfordonshindrena från älven upp mot åberget.

Det finns en hel del stubbar på denna sträckan vilka kan behöva tas bort

/ Hans-E
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
OK, bra Hankke.

Vi kan kanske åka dit och fortsätta på söndag ifall det finns tid över efter brobygget.

(Ni som kommer, kom ihåg att ta med kameran)

MVH L-O
 

Hankke

Välkänd medlem
29 apr 2008
492
0
16
Hej! Nu är det färdigröjt från Åbergsleden upp till hästvägen som går på Åbergskanten.
Det som återstår är att rensa bort sly som ligger på "Nya leden" samt att såga bort 15-20 stubbar.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Hej! Nu är det färdigröjt från Åbergsleden upp till hästvägen som går på Åbergskanten.
Det som återstår är att rensa bort sly som ligger på "Nya leden" samt att såga bort 15-20 stubbar.
Har idag på em rensat bort sågad sly fram till vinkeln på strv-hindren dvs sista biten upp till ridvägen återstår

Någon som kan rensa den sista biten?
 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
kan ni lägga upp en kartbild på de nya dragningarna. fattar inte riktigt var de går!
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
kan ni lägga upp en kartbild på de nya dragningarna. fattar inte riktigt var de går!
3st inringade områden, dom 2 svarta lederna är inte klara ännu pga bla. arbetskraftbrist och virkesbrist (brobeläggning) det senare torde bli löst under veckan
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Har idag på em sågat ner ettusenfemtioelva (känns det som) stubbar från vägen och tom upp till myren, sista biten återstår så om någon kan ta den sträckan vore det förträffligt
Ni kan inte ana vad många stubbar som gömde sina fula trynen i långgräset på myren (kan ev. finnas någon kvar som jag missat)
 

Hankke

Välkänd medlem
29 apr 2008
492
0
16
Hej! Var dit en sväng och har hittat ett bra stråk vid sidan av hästvägen där vi kan dra skoterleden, det kräver inte mycket arbete, endast att markera med lite ata band eller motsv.
plockade bort riset mellan de sista stubbarna och hästvägen också.
Min motorsåg har havererat så jag kunde inte såga bort stubbar
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
H-E och jag har idag på em sökt oss upp genom skogen och hittat en lämplig färdväg och snitslat denna utan att använda ridvägen , ung drygt halva sträckan är busk och stubbröjd

Vi har hållit oss nedanför ridvägen pga att det är betydligt mindre antal stenar där
 

Hankke

Välkänd medlem
29 apr 2008
492
0
16
Var ut en sväng och tog bort 4 stubbar samt ris, skall försöka få igång min egen såg. detta eftersom klubbens såg behöver en ny kedja då den är nerslipad till minigränsen på en kedja och min inte passar utan att man byter kedjedrivningen också på den.

Skall kolla om det går att få tag i rätt kedja under veckan.

Skall gå ut en sväng imorgon och flytta markering till den nya sträckningen så att den blir rätt.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Var ute 2-3 timmar idag och kapade några stubbar och fällde 2 träd som stod lite ostrategiskt till med tanke på sladden

Har även satt upp förbudsskyltar för den gamla sträckningen samt ett par X för den nya

Möjligt att det kan finnas någon stubbe kvar som gömmer sig under mossan men som jag ser det borde nya biten vara farbar till vintern
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Härligt Runar. Trodde nog att du skulle ligga hemma och se tennis hela dagen ;)