Nu gör vi en köpguide till m-serien/cf

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ja som rubriken då.
Eftersom m-serien läggs ner efter denna säsong så kanske vi kan skriva en köpguide.

Jag tänkte skriva ihop den själv, om ingen annan tar på sig att skriva. Men det vore bra med lite hjälp.

Vad jag skulle vilja ha är faktauppgifter.
Gärna skillnader årsmodeller emellan och vilka modeller som togs in till sverige.
Skillnader mellan m och cf
Svaga punkter, vad du själv har upplevt eller vad andra har upplevt.
Allt som kan hjälpa en framtida begagnatköpare.

Skriv ned allt du vet i den här tråden så ska jag försöka göra något vettigt av det.
 

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
711
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
Crossfire 1000 års 09 560 mil.
Har problem med främre boggidämparen.
Nedre bussningen "försvann" så dämparen om gicks lite för intimt med axeln.
Har i övrigt inte haft några problem.
Patrik
och så lite fakta.

Type, Displacement (cc), 999 2-stroke
Cooling and Cylinders 2-stroke, liquid, twin
Bore x Stroke (mm) 90.3 x 78
Lubrication oil injection
Ignition 3D
Carburetion 50 mm throttle body batteryless EFI
Exhaust APV with tuned pipe, pipe sensor and canister
Drive clutch Arctic (rpm sensing)
Driven clutch Arctic (roller cam) ACT drive system
Ski stance (in.) 42?��Ǩ���44 adjustable
Ski material UHMW plastic saddleless
Front suspension AWS VI double-wishbone A-arms with FOX Float shocks and sway bar
Front Travel (in.) 9.2
Rear suspension FasTrack Long-Travel System slide-rail, FOX Zero Pro (IFP) shock on front arm and FOXfloat shock on rear arm


Rear Travel (in.) 17
Track width x length x lug (in.) 15 x 141 x 1.50
Brakes hydraulic disc
Fuel capacity (gal.) 12.2
Length x Width (in.) 121 x 48
Headlight dual halogen (4-bulb)

Standard Equipment: digital/analog tachometer, digital/analog speedometer, dual stage trip odometer, mechanical gas gauge, low oil light, coolant overheat light, reverse, high/low hand warmer, high/low thumb warmer, moun
Optional Equiptment tether switch, hitch, 2-passenger seat, mirrors, high windshield, ice scratchers, knee pads, tunnel flares, rack, goggle holder, storage bags, running board close outs, coupling blocks
 
Last edited:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
-11 har dåliga spindlar.plåten som sitter längst nere vid skidan lossnar från spindeln.dåliga svetsar.

får två nya på garanti.är absolut inte ensam.

annars inget speciellt.

edit: -09 blev det facelift

faceliften innebär bla ny boggie(float modellen),teleskophöjjare, ny tunnel och allt därtill.

-10 nya 800ho motorn.
-11 sissta året.
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
"Lowend bog" på 800HO.
Tar lite bränsle.
Ryker rätt mycket.
Det är det jag kommer på nu iaf.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
M7-06 500+mil, har tappat ett boggiehjul som ska bytas nu under sommaren...
Och tar väll ca 2-4 liter beroende på vars man kör.
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Lättkörda.
Fin att skråa med.
Bra framkomlighet i lössnö för att vara "kort" (141")
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Är det någon som haft problem med magnapullen?
Har hört talas om att magnapullen varit svag men jag måste få det bekräftat från fler håll.
Var hittar man info om boggina?
 

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
711
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
Vad gäller magnapullen så har jag också hört det.
Men dom som haft problem har oftast slitit i snöret direkt utan att dra lugnt till den greppat och sen dragit med "full" styrka.
 

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Det enda som hänt med min cf8-07 med 650 mil på mätaren är att kabeln till knacksensorn gick av... Lödde om och ut å körde igen bara. Sen är det ju som med allt. Serva å håller efter så håller grejerna. (oftast)
 

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
Kan tillägga att jag har haft samma bekymmer som puttedyk på min CF7 SP -06, nedre bussningen till den främre boggiedämparen har någon gång försvunnit, har slitit bort en hel del gods där.
Kan vara värt att hålla ett öga på då detta då det kan bli dyrt.

Annars måste jag säga att jag är imponerad av dessa maskiner driftmässigt, har precis plockat ned min CF i många mindre beståndsdelar för att gå igenom allt, men med 740 mil på mätaren är det förvånande lite som är slitet.
Det enda jag kan komma på som har gått sönder, förutom boggiedämparen, är en vikt som jag sköt loss.
 

amenvisst

Välkänd medlem
25 jan 2011
266
0
16
haparanda
cf7 -06 gått kanon bra 998 mil på mätaren apv motorn har gott sönder på grund av att en vajer hade fastnat . just bytt kolvar i den inge glapp i vevaxeln eller nått ! mycket nöjd
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Hur mäter sig m8an 2010 mot en vanlig rmk 2010? Är m8'an kraftigare i konstruktionen? Boogieskenorna på rmk'n ser väldigt veka ut.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Hur mäter sig m8an 2010 mot en vanlig rmk 2010? Är m8'an kraftigare i konstruktionen? Boogieskenorna på rmk'n ser väldigt veka ut.
2010 m8 och RMK är nog ganska likvärdiga i hållbarhet i konstruktionen. Detsamma gäller skenorna.