Nu är jag less på dessa förgasare!!

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Hej!

Nu är jag riktigt less på dessa flatside förgasare!! Man kan inte köra normalt efter led, det är fiskörning eller full gas. När jag gasar upp skotern så fastnar gasen där, jag får slå till på gasen för att den ska gå ner till tomgångsvarv och motorbromsa när jag kör. Man far ju fram och tillbaka efter leden när man gasar..

Finns det ingen lösning på detta? Kan man sätta en fjäder vid gaswiren där nere? Öppnade locket på toppen av gasarena, men då var det någon typ av axeln som lyfte flottören så går inte att sätta en fjäder där....

Vet att detta är en vanligt problem, det stör mig inte att få slå på gasen när man ska ha den till tomgångsvarv. Men när man kör är det som att få gashak hela tiden!!

Har förgasarvärmen på, så det är inte nå is. Och jag har sprayat som en idiot på fjädern där nere och wiren. Wiren är lite knölig uppe vid gashandtaget, kan det vara det? Har bytt till ett ski doo xp gasblock.

/Max
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Tycker mig ha samma "problem" ibland. Min gaswire är också lite knölig och jag har ett alu-gasblock som är omtiggat.

Men jag tycker inte att jag har nåt problem att hålla jämn gas efter led iaf.

Men som sagt så händer detta väldigt sällan, men det är lite spännande när det händer dock...

Skulle vara fint med någon enkel lösning på detta!:)(inte byta gasare;))
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Kompisarnas revar har samma problem. Att man måste slå till för att få dom att gå ner på tomgång. Det bryr jag mig inte så mycket om, men det är just de att gasen fastnar när man kör. Det har dock inte mina kompisar problem med..
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Har du testat ifall det blir någon skillnad om du stänger av förvärmningen?
 

RacerPhazer

Aktiv medlem
3 nov 2005
82
0
6
Stockholm
Hej!

Har själv en Enduro 500 SP från 2003. Har inte alls haft dessa problem. Vad är det om händer med din förgasare? Jag har haft problem med insugningsgummin och taskiga instrument. Men inga problem med dåliga förgasare. Min skoter har gått drygt 600 mil. Hur långt har din gått? Jag har bytt insugningsummin och hastighetsmätarinstrument (för 3200:). Nu går den som en klocka. Tråkigt om man ska behöva oroa sig för förgasarna också. Hoppas du löser problemen. Mvh Lars i Stockholm
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Hej!

Har själv en Enduro 500 SP från 2003. Har inte alls haft dessa problem. Vad är det om händer med din förgasare? Jag har haft problem med insugningsgummin och taskiga instrument. Men inga problem med dåliga förgasare. Min skoter har gått drygt 600 mil. Hur långt har din gått? Jag har bytt insugningsummin och hastighetsmätarinstrument (för 3200:). Nu går den som en klocka. Tråkigt om man ska behöva oroa sig för förgasarna också. Hoppas du löser problemen. Mvh Lars i Stockholm
Min har gått ca 630mil, har bytt kolvar. Insugningsgummina är också bytt, instrumenten har jag inte orkat byta, dom är lite knäpp ibland, men inget som stör mig speciellt mycket. Det blir lite bättre när skotern är varm, men det är extremt jobbigt när inte skotern har hunnit bli genomvarm
 

Woxberg

Medlem
9 feb 2009
18
0
1
Edsbyn
Har samma problem med att gasen "hänger sig".
Dock inträffar detta oftast när jag åkt en längre sträcka på jämn gas, typ över en sjö eller så.
Men min gas fastnar bara i sista läget. dvs då skotern varvar ca 5000 och endast går 10-15 km/h.

För mig löser det sig om jag ger full gas och sedan släpper gasen helt.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Har samma problem med att gasen "hänger sig".
Dock inträffar detta oftast när jag åkt en längre sträcka på jämn gas, typ över en sjö eller så.
Men min gas fastnar bara i sista läget. dvs då skotern varvar ca 5000 och endast går 10-15 km/h.

För mig löser det sig om jag ger full gas och sedan släpper gasen helt.
Har fipplat med wiren och nu vart det bättre. Men det är som du säger endast när det går sådär sakta och varvar typ 5000. Men ändå lite små irriterande när man kör sakta efter led

Hade samma problem med min enduro jag också, gjorde ett kolvbyte sen vart de bra.
Kolvarna har gått kanske 20 - 30mil
 

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Har fipplat med wiren och nu vart det bättre. Men det är som du säger endast när det går sådär sakta och varvar typ 5000. Men ändå lite små irriterande när man kör sakta efter led



Kolvarna har gått kanske 20 - 30mil
Hur gjorde du med wiren som?? Samma problem för mig fast lite bättre då skotern blir helt varm som du säger.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Släppte på skruvarna så wiren var helt slapp, så man ser att den är slapp alltså. Men är ändå inte helt borta, men vart bättre.
 

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
Ingen som har kommit på hur man löser tomgångsproblemet? har exakt samma på min enduro, att man måste slå på gasen för att den ska gå ner på tomgång... det går ju att leva med, men ändå lite störande. :)