Norge på G

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
ni som läste artikeln i nr3 s40, det utlovades beslut i år om huruvida kommunerna skall få självbestämmande om man vill tillåta skoteråkning.
flera kommuner vill tillåta skoteråkning.

nu verkar det lossna i Norge så snart kanske vi kan få uppleva Norges fantastiska natur från skotersadeln:
http://www.nationen.no/2013/03/06/aktiv_ferie_og_fritid/sp-tvilere/sp/snoskutersaken/snoskuter/7982504/

20 mars skall det tas beslut, går det inte igenom nu så är det ett Vallöfte att fixa detta om det blir regeringsskifte(vilket det verkar bli)

gissar att vi kommer åka i Norge nästa vinter :rock:
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
32
Östersund
Om inte annat kanske norskarna får utlopp för sitt skotersug på hemmaplan så vi får lite mer andrum i våra egna fjäll :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Vore drömmen om man fick köra i norge också. Annars tycker jag att vi borde starta ett krig mot norge och flytta grännsen ca 2mil åt väster... :)
 

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Vore drömmen om man fick köra i norge också. Annars tycker jag att vi borde starta ett krig mot norge och flytta grännsen ca 2mil åt väster... :)
Haha! mao så blir typ allt norr om trondheim svensk mark ;)... +1 På den iaf.. Jag kan nog damma av nån gammal slangbella å nått annat brutalt vapen å rätta in mig i din armé!

Men valutan får dom fan behålla! Annars går jag back!!... Men fjällena.. Ja tack!
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Haha! mao så blir typ allt norr om trondheim svensk mark ;)... +1 På den iaf.. Jag kan nog damma av nån gammal slangbella å nått annat brutalt vapen å rätta in mig i din armé!

Men valutan får dom fan behålla! Annars går jag back!!... Men fjällena.. Ja tack!
17:e maj då är väl alla i Oslo och firar då passar vi på att muta in marken vi vill ha (tillbaks igen, egentligen så är ju hela Norge svenskt).
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
17:e maj då är väl alla i Oslo och firar då passar vi på att muta in marken vi vill ha (tillbaks igen, egentligen så är ju hela Norge svenskt).
Då tycker jag att vi skiter i marken och går rätt på nordsjön för att komma åt gasen och oljan...
Vi hade ju chansen att byta bort 50% av Volvo mot 50% av Osebergfältet i mitten på 80-talet, men där gjorde Wallenbergarna sitt kanske dyraste misstag genom tiderna och konstaterade att det var liten framtid i oljan.
Shit-vilken miss, skulle man kunna säga.
Förra året hade det fältet passerat 400 miljarder i nettovinst...
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Då tycker jag att vi skiter i marken och går rätt på nordsjön för att komma åt gasen och oljan...
Vi hade ju chansen att byta bort 50% av Volvo mot 50% av Osebergfältet i mitten på 80-talet, men där gjorde Wallenbergarna sitt kanske dyraste misstag genom tiderna och konstaterade att det var liten framtid i oljan.
Shit-vilken miss, skulle man kunna säga.
Förra året hade det fältet passerat 400 miljarder i nettovinst...
låter som en plan. :) då kan vi bygga om västerbottenskusten till lite mer fjälliknande landskap!
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Då tycker jag att vi skiter i marken och går rätt på nordsjön för att komma åt gasen och oljan...
Vi hade ju chansen att byta bort 50% av Volvo mot 50% av Osebergfältet i mitten på 80-talet, men där gjorde Wallenbergarna sitt kanske dyraste misstag genom tiderna och konstaterade att det var liten framtid i oljan.
Shit-vilken miss, skulle man kunna säga.
Förra året hade det fältet passerat 400 miljarder i nettovinst...
Fast kan du verkligen klandra dem? Gjorde dem verkligen fel där?

Angående lagförslaget.
Nu är det här bara ett lagförslag och inget är klubbat än även om sannolikheten för att det ska gå igenom är hög. Vidare så ska även lagen träda i kraft och kommuner ska besluta om tillstånd för skoterkörning. Att det blir samma form av vilda västern som i Sverige är högst osannolikt.
Så att hoppas på nästa vinter är väl lite optimistiskt om än inte alls omöjligt.
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Vad skönt, då kanske trycket släpper lite i svenska fjällvärlden. Jag räknar inte alls med att det kommer att bli möjligt för svenskar att köra i Norge.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Svårt att tro att det blir något annat än ledåkning i "gå på tur" och " dra till hytta" landet.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Fast kan du verkligen klandra dem? Gjorde dem verkligen fel där?

Angående lagförslaget.
Nu är det här bara ett lagförslag och inget är klubbat än även om sannolikheten för att det ska gå igenom är hög. Vidare så ska även lagen träda i kraft och kommuner ska besluta om tillstånd för skoterkörning. Att det blir samma form av vilda västern som i Sverige är högst osannolikt.
Så att hoppas på nästa vinter är väl lite optimistiskt om än inte alls omöjligt.
Det stämmer nog ganska så bra det du skriver.
Jag pratade faktiskt tidigare i veckan med en norrman om just detta. Han är själv snöskoteråkare, och brukar "Smyga" iväg hemifrån (bor ca. 2 mil från gränsen) med snöskotern till Sverige, för att sedan få njuta av friheten i Sverige.
Han sa att det är inte detta som är det egentliga problemet, att folk smygkör till hytter (utan tillstånd), gränspasseringar etc. Utan snarare tvärt om, det är helt "Legalt" hos dom flesta människor, då det redan är exempelvis lagligt att med beviljat tillstånd köra mtrl. etc. till sin hytta.

Utan han menade att det finns en debatt i NordNorge, där många skidfanatiker använder den skoteranarki som råder uppe vid gränsen på Svenska sidan, vissa tider på året, som varnande exempel.
Det att det finns skoteråkare som kör omkring som dårar med skrikburkar runt sjöar och fjäll utan att visa hänsyn till andra människor som rör sig i området. Många Norrmän vill inte se denna typ av skoteråkning i Norge. Det tråkiga är att det tydligen även finns skoteråkare som stödjer tanken på att inte släppa skoteråkningen fri som i Sverige, just pga. detta!!!!

Vad man även måste känna till menade han, är att i Norge så är friluftslivet med lugn och ro på sommar- och vinterfjället, en sak som sedan länge sitter i folksjälen. Men att rätt använd så är snöskotern ett jättelyft även för friluftslivet vintertid.

Och trots att skotervännerna i Norge, menar att skoterturismen kan komma att bli en viktig inkomstkälla, så möts sådana argument med att med mer fri skoteråkning, då blir "Problemet" ännu större, om vi gör som i Sverige.

Han trodde att det på sin höjd möjligen kan bli lättnader i skoterkörningen, så att man kommer att få anlägga och använda några få skoterleder och att utan tillstånd, få köra närmast väg till sin hytta.
Men han hoppades givetvis att det skulle få bli som i Sverige. Men förstår samtidigt hur politikerna tänker, då skidlobbyisterna fortfarande har en stark ställning i Norge, även på ett lokalt plan.
Men han trodde att bara "Snöskotern" får mogna hos allt mer norrmän, så kan det i framtiden bli mer lättnader i skoterregelverket, om det han tror som kommer i närmsta framtiden, sköts snyggt.
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Hoppas det öppnas upp i Norge.
Får lite känslan: "Vi vill ha lugn och ro i våra fjäll, köra skoter får ni göra i Sverige" :-/
 
Last edited:

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Jag kan bli lite irreterad på att det är fritt fram för norrmän att köra i sverige, medans det är spöstraff/stening om man som svensk skulle snurra runt i de norska fjällen...
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Re: Sv: Norge på G

Hoppas det öppnas upp i Norge.
Får lite känslan: "Vi vill ha lugn och ro i våra fjäll, köra skoter får ni göra i Sverige" :-/
Finns ju tydligen ett namn för det "Svenske-kjøring". :D

* Regjeringen åpner for «svenske-kjøring». Det betyr at kommuner som grenser til Sverige og Finland skal få lov til å etablere tilførselsløyper inn til scooterløypene i nabolandene.
 

deaGEL

Välkänd medlem
30 apr 2012
252
1
18
norrland

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Sv: Norge verkar öppna upp för skoterkörning

Skönt, då slipper vi alla Norrmän som kör led...=D
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Sv: Norge verkar öppna upp för skoterkörning

struten: 40 kommuner får tillstånd att själva organisera skoterkörning som ska ske efter led. Grundtanken är att underlätta för turism och andra utmarksnäringar. I Nord-Troms- och Finnmarks län kommer regelverket att öppnas upp, oklart hur mycket.

Slutkläm från lantbruksministern: Ingen vill släppa skoterkörningen fri.