Nonslip Switchback 2004

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Hallå!

Var uppe i fjällen för någon vecka sedan och konstaterade att även detta år bestod föret av metervis med lössnö = spänna mattan som f-n för att den inte skulle rippa/kugga. Kunde inte dra runt mattan för hand när sträckningen var ok för att den inte skulle rippa. Har en teori :hmmmm: att detta kan förrutom slitage påverka prestanda och bränsleförbrukning.
Tittade nu in i boggien och konstaterar att det ser ruggit trångt ut mot slidsen. Är det någon som monterat nonslip på liknande maskin och hur har ni löst problemen.
Vet att det finns en massa trådar om detta men efter att ha letat och läst så har jag ändå inte blivit riktigt säker på vad som gäller för min maskin. Har 22-40 drevning samt en BRP matta 51mm nedkapad till 40 mm av tidigare ägare med var tredje skoning stängd men det är väll bara att öppna de stängda luckorna.

Tacksam för råd och dåd!
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Spännde du kedjan också? den kan då låta lika som att mattan "rappar". Har själv kört med 51mm RMK matta, SLP rör, ner drevad (20-41) samt boondockers lustgassystem +40-50hk UTAN nonslip å det har då funkat fint
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Nix, men de repeter menar är att de kanske inte är mattan som kuggar över utan kjedjan.
Jag håller med, har hittills aldrig känt behovet utav att montera nonclip.
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Spände upp kedjan lite lagom men ska kolla den så att det kan uteslutas, dock inget spån i oljan. I övrigt så skulle jag kunna ta gift på att det är mattan som rippar men .....! Detta eftersom det minskade och tillslut upphörde efter mina justeringar på mattan/boggien. Observera att detta fenomen bara uppstår vid riktigt djup lössnö och fullgas, aldrig annars. Men det är inte så kul att slå av gasen när man som bäst behöver kraft för att det ska sluta rippa. Återkommer senare!

Tack för svaren!
 

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
På en edge jag hade förut var jag tvungen att kapa boggie skenorna en bit för att få på non-slip hjul.
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Kollade kedjesträckaren, kunde skruva på 1,5-2 varv på gängen, tror inte den har kunnat kugga om! Ozzy, hur många kugg hade du på drivhjulen? Hade varit bra om 9 kuggars fungerade.
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Ett litet minus det där med att kapa skenorna.....Så jag letade vidare och har läst att man kan sätta på två extra sk yttre drivhjul på drivaxeln och på så sätt få ett bättre grepp i drivningen. Är kanske ett smidigare sätt att slippa problemet med en kuggande matta. Ska försöka uppdatera mig mera i detta. Tack för svaren och tar gärna emot fler erfarenheter om resultat med nonslip mm.
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Tja..jag bytte matta (mm) till en 421x38x6,1 och satte in 8 kuggs nonslip. Har den ganska löst spänd motför tidigare och mattan rappar aldrig mer. Otroligt nog så verkar det rulla lättare nu med denna extrema matta också. Förrut drog maskinen mellan 4-5 lit/milen till fjälls, nu 2,7-3,7 lit/mil. Kan bara förklara det med nonslip då man slipper tokspänna mattan. Bytte till V-force3 oxå men de gamla reedsen såg fina ut och hade varit med i 300mil. En sak till som bidrar är nog att jag inte behöver ligga med trottlarna i taket hela tiden då jag ska ta mig fram. I min värld så är nonslip det bästa trimmet, ja snett efter turbo då!!