Nivåplugg för växellådsoljan på aktiv panther lång -85 ?

Hellbeach

Aktiv medlem
7 feb 2013
55
0
6
Timrå
Hej
Nån som kan förklara vart nivåpluggen för växellådans oljenivå sitter på en aktiv panther lång -85 ? har hittat påfyllningen men är osäker på vilken nivåpluggen är...
 
Last edited:

Hellbeach

Aktiv medlem
7 feb 2013
55
0
6
Timrå
När jag ändå håller på så kan jag ju passa på att fråga om det finns nån dräneringsplugg för växelhuset också, så man kan byta olja helt, eller måste man suga upp oljan ?
 

Hellbeach

Aktiv medlem
7 feb 2013
55
0
6
Timrå
Knäppte ett kort i morse. Här är en bild på sidan av växellådan som är utåt mot chassit, är det nån av dessa som är nivåpluggen ? Som ni ser har jag märkt upp med 1,2,3,4

 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Bulten som är mitt på locket under nr2 är nivån oljan ska vara i nederkant på hålet när du tar bort bulten. nr 4 är låsmuttern för kedjesträkningen ta bort den sen vrider på på nr 3 med 17mm nyckel då kan du spänna eller släppa på kedjan.
 

Hellbeach

Aktiv medlem
7 feb 2013
55
0
6
Timrå
snoddas; du verkar ju ha koll på detta så jag passar på med ett par följdfrågor:
1. Om jag tar bort hela locket för nummer 2, dränerar jag alla olja då istället för att bara kolla nivån ?
2. Hur vet jag när kedjan ska sträckas, kan man mäta detta på nåt sätt ?
 

Hellbeach

Aktiv medlem
7 feb 2013
55
0
6
Timrå
öppnade nivåpluggen och fyllde på olja uppifrån tills det rann ut, det som kom ut vad lite gråfärgat så det är definitivt dags att byta oljan men jag undrar fortfarande om det finns nån sätt att dränera oljan eller om jag måste fixa en oljesug...
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
ta bort det stora locket och vika lite på skotern då rinner all olja ut. Variatorn ska gå och vrida 25-35mm med 1ans växel i då är kedjan rätt spänd.
 

Hellbeach

Aktiv medlem
7 feb 2013
55
0
6
Timrå
ok tack, då blir det oljebyte idag..
angående variatorn, du skriver att den ska kunna vridas 25-35 mm, vart på variatorn mäter man detta ? är ju viktigt att mäta på rätt ställe eftersom måttet blir mindre ju längre in på variatorn man mäter.
Om jag mäter längst ut på variatorn så går är det ca 40mm mellan ändlägena, skulle tyda på att det ä dags att spänna kedjan i så fall..
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
högst uppe på variatorn vid remmen. Du vrider den åt ett håll så det tar stopp då ska den sen gå och vrida 25-35mm åt andra hållet. drivaxel får inte följa med så mattan snurrar. ska finnas ett spel på 25-35mm då är kedjan rätt spänd med 1an i
 

Hellbeach

Aktiv medlem
7 feb 2013
55
0
6
Timrå
olja bytt och kedja spänd, jag antog att man skulle mäta längst ut på variatorn, nu är det 30mm spel.
Tack för hjälpen Snoddas !
 

Stillborn

Medlem
30 dec 2012
10
0
1
Nu tänker jag passa på att låna din tråd lite när du ändå tagit en sån fin bild på lådan ;)

Nr 1 på bilden vad har det locket för funktion , i boken står det något liknande" glöm ej att låsa kedjan" , när används den ? och när ska det låsas , är ju små hål i "brickan i mitten som man antagligen ska kunna vrida antar jag

ja frågan vart då , när ska det låsas? och hur ska den stå när det är låst , pricken uppåt eller åt höger? :)

hoppas ni förstod :)
 

Hellbeach

Aktiv medlem
7 feb 2013
55
0
6
Timrå
Jag vet inte vad det är så vi får nog invänta svar från Snoddas, han verkar kunna den här skotern mycket bra.
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Är en hylsa fast i locket som har o-ringa och nållager som håller ett drev går ej att justera. Du har nog läst om den andra låsmutter som låser fast kedjan.
 

hansb

Ny medlem
2 jun 2015
2
0
1
Hei! Hans fra Norge her. Vet du hvordan man tar av og deler girkassen på aktiv panther lång -86?
Jeg skal skifte lager i den.

Takk, hans
 

Rolle S

Ny medlem
23 jan 2015
1
0
0
Kalix
Töm ur växellådsoljan genom att ta loss den nedersta bulten (storlek M10) på det stora locket, under nr 2. Gör det när den är varm. Fyll ny olja tills olja rinner ur när bulten (M13) i mitten på det stora locket tagits bort, enligt Sodddas tidigare inlägg.
 

vict0r

Medlem
18 aug 2013
24
0
1
Strömsund
Hej!

Försöker få liv i tråden igen. Jag har en aktiv panther 85jag med, som läcker sakta men säkert växelådssolja (över natten exempelvis) så det rinner inte rakt igenom utan mer långsiktigt - vilket är jobbigt.
Jag har supersvårt att se var det kommer ifrån, det är inte ur någon av muttrarna som TS visar utåt mot chassiet,

Kan det vara någon packning/tätning som lossnat undertill, eller har det gått sönder någonstans? Vad är eran gissning?
Läckaget kommer som mer inifrån (kan väl iosf rinna) men någon tanke?