Nitrex dämpare

Mattman

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Råneå Sverige
För några veckor sedan beställde jag snopro gasdämpare(framvagn) till min indy500 -90.
För nån dag sen ringde de och sa att de kommit.
När sedan far min skulle hämta dämparna så fanns de inte, men de fick honom att köpa nån sorts nitrex dämpare istället för 850kr.

Det är sen det konstiga börjar. De var inte i nån kartong och de ser lite halvbegagnade ut. Runt hålen för bultarna ser man t.ex. att det är nött bort färg, och också innuti hålen. Sedan är det brotnött färg från nån liten fläck på ett ställe, och liite där fjädrarna ska hållas på plats nertill.

Vad ska jag göra?

Kan dämparna vara begagnade, eller syns det tydligt(som på mina gamla dämpare som har kanske 30%av färgen bortnött)?


Hur ser man förresten om dämpare är renoveringsbara?

Är nitrex ett bra märke, och vad kostar sånna dämpare nya?

 

Henriken

Välkänd medlem
1 jan 2000
124
0
6
dom kan ju vara nya iaf. dom kanske har suttit på en skoter men inte gått en mil.
polaris hade flera modeller dom hade nitrex som standard. kanske har det än, jag vet inte. kan ju vara ngn som bytte till bättre dämpare när den va ny och firman fick behålla dom "gamla".
Dom är inte renoveringsbara har jag för mig.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om en stötdämpare går att renovera så brukar det synas tydligt att gaveln där kolvstången går ut är gängad i cylindern. Om gaveln är faststukad/pressad (som på t ex en bilstötdämpare eller gasfjäder för baklucka) så går den inte att plocka isär.