Nita om chassi

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Har ett chassi (Aktiv Karibo) som behöver nitas om då i princip alla nitar är lösa.

Nu till min fundering, tunneln är ju i aluminium medans främre delen är i plåt. Skotern är nitad med skallen på nitarna på plåtsidan och den expanderade delen av niten på aluminiumsidan. Nu har den expanderade delen av niten gjort riktigt stora hål i aluminiumet.

Är det inte smartare att nita med stålnit med stort huvud och nita från andra hållet så att niten expanderar på plåtsidan? På så sätt så borde man ju få klämkraften i fogen fördelad på större yta då den stora nitskallen håller emot på aluminiumsidan och plåten som är styv på andra sidan.

 

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
Så länge inte något kommer ta i någonstans så spelar de nog ingen större roll, är ju ändå inte så mycket påfrestningar på en så gammal skoter :)
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Om det inte är så stora påfrestningar på en så gammal skoter varför har alla nitar släppt då?

Hittade ett dokument om popnitar och där nämndes mina tankar, dvs

"Stort huvud
För användning med tunna eller ömtåliga
material där blindsidan är styv. Det stora
huvudet är också användbart för att täcka
för stora hål och slitsar på den övre
komponenten."

och

"Extra stort nithuvud ökar belastningsytan för veka, tunna material"

Så jag kommer nita med större huvud på niten och med blindsidan av niten på plåtsidan där det är möjligt. Man ser att det har fungerat mycket bättre så på de ställen på skotern där det är nitat så. Ser bara ett ställe som kan bli problematisk och det är vid fötterna där skorna kan bli nötta om man nitar tvärt om. :heh:
 

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
Om det inte är så stora påfrestningar på en så gammal skoter varför har alla nitar släppt då?
Det är inte stora påfrestningar, om du då tänker dig en nyare maskin som är rätt hårt använd så börjar ju nitarna ge me sig tillslut, och om du du räknar hur många år de har tagit innan alla släppt på din så, menmen, ska du vara otrevlig så behöver du väl inte fråga om hjälp :)