Fördel stål är som du säger du kan komma undan med honing men nackdelen är om du kör sönder cylindern lite för mycket då måste den borras om och då kan de blir svårt hitta överdim kolvar. Mer fördel stål är att cylindrarna tål mer hk innan de blir ovala eller spricker men då pratar vi 250hk +. Kolla med Wiseco och wössner om de har överdimkolvar. .Ang kolvar så välj gjutna om du bara ska ha 200-220hk för de är mindre benägen att skära de tål mer misshandel i form av för lite soppa och höga laddtryck med spikning som följd. Och köp i första hand org kolvar eller pirat Pro-x de i gula kartonger. Pro-x är klart bästa piratkolven men SPI skryts de mycket om i USA där man kör turbo och vanlig trimning. Över 220hk skulle jag välja smidda kolvar för då riskerar de spricka.
Fördel nikasil är som vanligt bättre värmeavledning samt att man kör tightare kolvspel som i sin tur ger mer pulver. Och kör man sönder cylindern skickar man in för ny nikasiling till samma mått och då kan du köra gjutna kolvar igen (om du nu inte ska ha 220+ hk.
Jag har faktiskt beställt pro x kolvar och kommer hålla mig runt vad turbon klarar (gt2860rs) vilket borde vara 200+. Större turbo kanske blir i ett senare skede.
Jag kommer som sagt köra denna motor själv i bromsbänk och det är den första motor jag mappar vilket kommer bli ett projekt i sig själv. Så kan tänka mig att det kan uppstå en hel del problem på vägen med trasiga kolvar och cylindrar
. Så kanske är smart att välja foder som går att horna och stoppa i nya kolvar. Kanske blir billigare det än att nikasila cylindrarna flera gånger!
Ska titta upp hur mycket det skiljer i pris och sedan ta ett beslut