Nicasilbehandlad eller inte?

Cruisader

Medlem
5 jan 2008
38
0
1
Jag undrar om det går att horna om en cylinder i en Yamaha venture 480tr -97:confused:,själv tycker jag det liknar rent gjutjärn,nåt ljushuvud skrev någonstans att man kan kolla med magnet för nicasilen är inte magnetisk,men det kan man ju inte för det är ju gjutjärn under nicasilen i såfall och magnetisk iaf:bootyshake:
Jag hoppas det är rent gjutjärn i den ss 0125 som det var i gamla hederliga cylindrar:rock:
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Magnetknepet borde ju fungera eftersom att, i.a.f. alla cylindrar jag sett, är i aluminium + nikasillagret då...

Har inte testat själv men jag tycker att det borde fungera.
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
är cylidern i ALU så borde du se ett stålfoder, mörkare ring, magnetknepet funkar. annars så är den nog nicasilad, ett billigare sätt än att stålfodra cylindrar..

det är aldrig så att den är tillverkad i gjutjärn och sen nicasilad..
 

Cruisader

Medlem
5 jan 2008
38
0
1
Åhåå tackar då vet jag,vi gjorde ett toppen jobb med cylindern då vi horna om den i en fräsmaskin på jobbet,den blev jätte slät,alla kolvrester försvann....
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
kolvrester tar du annars bort med en syra som heter XXXXX om ja nu skulle komma ihåg det, löser kolvrester iaf.

:)
 

Cruisader

Medlem
5 jan 2008
38
0
1
OK ajja det var lite smårepor också så en horning var inte i vägen.venturen har gått 1700 mil då den får nya kolvar.nållager och packningar:) är det någon som vet vilket moment som toppen/cylindern ska dras med?det är allt jag behöver veta sen är det bara att skruva i hop den.kommer det bara lite mer snö så har jag skoterföre här:hahaha: