Nicasil vs Stålfoder?

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Det behöver inte vara någon sämre livslängd alls på stålfoder jämfört med Nicasil
Inkörning har jag aldrig begripit mig på.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Vad jag vet så gäller detta:

1. Nikasil SKA användas där det kan tillämpas pga sin överlägsna värmebortlednings förmåga.

2. Stålfoder tillämpas vid större borrning. Tex Bigbore kit, har endast kunskap om större tripplar 850cc ---> där stålfoder används för Nikasil är olämpligt.

Nikasil behandlade cylindrar är bättre än stålfoder...
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Det behöver inte vara någon sämre livslängd alls på stålfoder jämfört med Nicasil
Inkörning har jag aldrig begripit mig på.

Skillnaden är att nicasil har bättre kylning, medans stålfoder "alltid" går att rädda om dom skär eller liknanade.

Och att du inte har begripit dig på inkörning har väll följt med dig sen du körde moppe kan ja tro.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Visst leder Nicasilfodrade cylindrar bättre bort värme, men bara för det behöver inte driftsäkerheten vara bättre.

Fördelen med stålfoder är som sagt att om man åker på ett haveri så är det oftast bara borra upp en ÖD.

K-len, har aldrig haft ett haveri som går sätta ihop med dålig "inkörning" oavsett typ av motor.

Enligt mig existerar inte inkörning utan bara VARMkörning.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
ändå är det bevisat att en korekt inkörd motor håller längre än en som inte är inkörd. Att slänga in nya kolvar i nyhonade cylindrar. Och sen tejpsa fast gasreglaget på max och starta den, är ju kanske inte så nyttigt.
 

Hålloj

Välkänd medlem
21 okt 2008
142
0
6
Bonäs bränna
man behöver ju inte köra 150mil i 24km/h men nog ska man undvika en fullgasrepa över till Finland den första tanken åtminstone. Ska nog inte plåga skotern genom den djupaste/tyngsta pudersnön heller..

Men visst är VARMkörning ännu viktigare på stålfoder?
Dom expanderar väl långsammare än nicasilen?