NiCaSil cylinder, Honas eller inte... ?

nenne52

Medlem
24 jan 2006
36
0
1
jokkmokk
Har en renoverad 494a,den har nikasilcylindrar i kanonskick.Vid kolvbyte ska den honas i alla fall, och av vilken orsak?
Mvh, nenne
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag har för mig att man absolut inte, under några som helst omständigheter skall hona en nikasil. Beläggningen går åt h-vete då.

Så var det iaf på min Indy Storm som jag hade...
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Jodå, de kan honas. Men undrar om det inte ska vara nån speciell sten för nicasil? Kompisens mach1:a skar förra veckan, varpå cylindern den skar på blev syratvättad och honad av lokala motorrenoveringen, den blev jättefin. (Nikasilbeläggning i den ja)
 

lofdahl

Välkänd medlem
31 dec 1999
242
0
16
49
LULEÅ SWEDEN
www.mtnprod.se
Ska honas vid kolvbyte!

En cylinder md nicasil skall honas vid kolvbyte, detta för att bryta ytan (glaze) i cylindern och göra så att det kan fastna en oljefilm igen.
Dock så bör man använda en speciell honingsborste för detta som är speciellt famtagen för nicasil cylindrar.
 

nenne52

Medlem
24 jan 2006
36
0
1
jokkmokk
nikasilcylinder,honas eller...

tack för svaren, anade ugglor i mossen.Hörde med den loka skotrreparatören som sa att
man kunde andvända slipstift 400 för att rugga upp ytan.Frågan är fortfarande om det
föreligger stor risk att den nyper ifall man inte gör detta? Vad är problemet?.........
Motorn är redan hopsatt och provstartad, spann som en Katt.
Blir tydligen till att skruva under jokkmokks marknan.
mvh,nenne
 

nenne52

Medlem
24 jan 2006
36
0
1
jokkmokk
nicasilcylinder

Tack för tipsen, ringde Tikka race här i jokkmokk, han hade nicasilborste- fixat på 5 min.

Nu spinner kissen igen.

mvh nenne