Ni som har - Hur och var har ni monterat eran GPS?

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Kolla in fästet som chilly options har! Jag kör med det men inte med väskan utan har bultat fast ett garmin originalfäste på plåten, och jag tycker gps:n sitter bra till och stadigt med detta fäste! Oavsett om man kör på någonting så man själv far framåt eller att skotern rullar så sitter gps:n skyddad!
 

FrHo

Medlem
3 apr 2012
20
0
1
Så! Nu har jag monterat min Garmin Montana på liknande sätt som Marre visat med bilder i början av denna tråd. Tog strömmen till GPS:en från baksidan av mitt fabriksmonterade 12v-uttag. Nu till kruxet. När skotern går på tomgång varnar GPS:en att strömförsörjningen är bruten och att den går över till batteridrift. Ger inte uttaget 12v vid tomgång? Skotern i fråga är en 2013 RMK 600 155"
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Nix, du har antagligen bara 9v eller liknande.

Borde gå att avhjälpa med något pyttebatteri som du kopplar in på samma pluskabel som driver GPSen, jag skulle langa in en liten diod också så inte strömmen kan gå åt 'fel' håll.
Räcker med något pytte 2-3A laddningsbart 12v batteri som du strappar fast nånstans.
 

FrHo

Medlem
3 apr 2012
20
0
1
Tack för svaret. Då är bara frågan. Går det få GPS:en att inte varna innan den går över på batteri. Det är ju den där dialogen/varningen som kommer upp som är så himla störande.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag har inte hittat något sådant val. Gamla GPSmodeller hade så man kunde välja om man skulle få frågan eller ej men tydligen så tycker Garmin att användaren inte skall få bestämma detta själv.
 

FrHo

Medlem
3 apr 2012
20
0
1
Haha... Allt var bättre förr. :) Får fundera lite på den där batterilösningen. Alternativet, köra GPS:en på batteri när man är ute o kryper i skog o mark. Sen sätta den på laddning när man vet att man skall sträck-köra några mil.
Och än en gång, tack för svar.
 

FrHo

Medlem
3 apr 2012
20
0
1
Nu skall jag berätta hur det gått för mig och GPS-installationen. Slarv gjorde att min kombinerade hållare/laddare inte fick ström. Glappkontakt helt enkelt. Mitt fabriksmonterade 12v-uttag ger 14v på tomgång. Så nu är det inga problem längre. Och GPS:en fungerar helt klanderfritt.
 

FrHo

Medlem
3 apr 2012
20
0
1
Montana 600 brukar vara min rekommendation. Jag tycker kameran som finns i 650 o 650T är överkurs. Sen är de topografiska kartorna som följer med 650T inte är mycket att hurra över.
 

lindansaren

Medlem
13 nov 2015
6
0
1
Gjorde så här på min IQ Shift -11

Strömmen tog jag från en vit kontakt på stystången. Hittade likström där trots att det inte finns nåt batteri på den.

 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har samma fäste som länkades i inlägget två poster upp.
GPS:en har aldrig lossnat för mig iallafall.
Sitter riktigt bra.
Rullar maskin efter fastkörning gör man lite då och då, har funkat bra hittills.

Dock så har jag även en säkerhetslina mellan GPS:en och styret.
Vore snopet om den skulle lossna så man inte hittar igen den...
 

lindansaren

Medlem
13 nov 2015
6
0
1
Har samma fäste som länkades i inlägget två poster upp.
GPS:en har aldrig lossnat för mig iallafall.
Sitter riktigt bra.
Rullar maskin efter fastkörning gör man lite då och då, har funkat bra hittills.

Dock så har jag även en säkerhetslina mellan GPS:en och styret.
Vore snopet om den skulle lossna så man inte hittar igen den...
Ja, jag ska montera en lina också om oturen trots allt skulle vara framme. Men gps:en sitter verkligen som gjuten. Tror inte det sa bli några problem. =)
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Jag skulle montera lina alla dagar i veckan, en kompis har redan tappat sin från ett sådant där fäste.
BILLIG försäkring med ett litet snöre!