Ni med erfarenhet av Swithback fr -08

steevo

Välkänd medlem
2 feb 2011
214
0
16
Obbola
Tänkte att jag denna vinter skulle slippa ligga som ett strykjärn i snön...
Vet ju att denna boggie ska vara av det sämra slaget vad gäller att lyfta skidorna, så att säga.
Men något, någorlunda framgångsrikt recept på detta kanske någon kan dela med sig av?
Förra ägaren gillade skidtrycket å ställde in allt så att det blev så mycket som möjligt...

Någon här som fixat å trixat och märkt av en positiv skillnad?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Hade en D7 Switchback -08 ny och kan egentligen inte komma på någonting bra alls med den förutom motorn...... Framdämparna är kassa, även med max gastryck är dom mjuka. Boggin är felmonterad i chassiet så om man fyller gas i framdämparna så att den inte ligger som en padda på buken hela tiden så kommer saxen ligga an mot kopplingsklossarna så fjädringen blir vansinnig och den blir omöjligt att få upp skidorna från backen för att komma över diken och hål. Orginal Ryde FX dämparna i boggin har skiljekolv i plast så om man chimsar på dom så dom funkar så smiter gasen över i oljekammaren.... Hade Öhlinare i boggin och grövre fjädrar, funkade inte ändå. Kan hända att saxen går att borra bak så man kommer runt en del av boggiproblemen men jag bytte skoter istället. SKulle jag köpa en äldre SB skulle jag köpa en -06 el -07 SB 600, (minns inte vilken), finns en variant av den med fina Fox Piggybackdämpare runt om och den är i grund och botten en RMK 144 men med bredare framvagn så den går bra i snön också.
 

steevo

Välkänd medlem
2 feb 2011
214
0
16
Obbola
Skulle mer än gärna byta upp mig, men nu står jag ju med denna kärra även denna säsong. Med lite flyt så rattar jag nyare nästa.
Har ju skoj som den är nu också men det mesta kan ju förbättras, om än det lilla..
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Har du flyttat bakre stoppen till saxen till det bakre hålet och vridit om den så den tillåter max rörelse för saxen? Vilken modell har du, dragon eller "vanlig"? Försök få tag i vettiga skidor! Sätt i 10-62 vikter istället för 64-orna som sitter standard och byt till polaris vit fjäder i primären! Har du kvar org.mattan så byt den!
 

steevo

Välkänd medlem
2 feb 2011
214
0
16
Obbola
Skotern står 43 mil bort, men den hämtas i helgen så jag har lite hemläxa att göra.. Skall genast kolla upp inställningarna i boggien!
Inte fullt införstådd i allt som har med vikter hit å dit å göra, har dock sett enligt kvitton fr förra ägaren att det mest troligt sitter 10-56.
Håller utkik efter Gripperskidor, vet ej vad det sitter för fjäder, har en 44:s matta.

Den gick kasst i slutet av säsongen även, ville sällan varva ut max, gav oftast runt 7000rpm+-, men ibland(sällan)ville den vara med å leka å gav allt... Kändes ofta slöare än damens Rave 550! Funderar på att sätta nya Polarishandlarn i stan på prov i hopp om att ha en fullt fungerande maskin i vinter. Rätt vad det är så är den väl "halvskuren"! Är du inbiten Polarispojke och har mer tips, på vad jag kan göra, var det finns KUNNIGA mekaniker å dylikt får du gärna skicka ett PM! =)
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
10-56 vikter lär det nog inte sitta, då skulle nog varvräknaren slå volter...! Standard satt det 10-64 vikter vilket är lite för tungt för 600:an, om vi förutsätter att sekundären är original så räcker det med att sätta 10-62 vikter och förslagsvis polaris vit fjäder i primären, org.setup i sekundären är faktiskt riktigt vettig på 2008-ans modell! fixa primären - då blir den rapp plus att den orkar hålla varven i lössnö! Sen kan du ju kolla så det är gjort nerdrevning på den, gjordes på servicemeddelande på 2008-orna! Om den toppvarvar runt 7000 rpm nu så har du kraftiga problem någonstans, med org.setup ligger du på 8000 rpm och efter modifiering borde du nå 8200 vilket är perfekt för denna motor. Läge för översyn alltså...
 

steevo

Välkänd medlem
2 feb 2011
214
0
16
Obbola
Klart läge för det, I know! Som om choken är på hela tiden känns det som men det har jag kollat iaf.
Bör kanske tillägga att det är en 600 ho reggad som swithback -06. Dock var den kort! Fattar som inte riktigt... Men förra ägaren smällde iaf på switchback-boggien från en -08.
Jag ser väl vad jag lyckas klura fram nästa vecka då jag för första gången ska ge mig på en redig genomgång själv. Tack för visat intresse iaf! =)
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Jaha! Det är inte 08-ans CFI?! Då kan du glömma tidigare inlägg ang. variatorbestyckning osv. Vad är det för maskin egentligen?? 2006 SW 600 HO med boggie från 2008?? 2006 Switchback var ju 365 lång och egentligen bättre anpassad för lössnö än den som kom 2008 med kopplad boggie!
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
... Kändes ofta slöare än damens Rave 550! Funderar på att sätta nya Polarishandlarn i stan på prov i hopp om att ha en fullt fungerande maskin i vinter. Rätt vad det är så är den väl "halvskuren"! Är du inbiten Polarispojke och har mer tips, på vad jag kan göra, var det finns KUNNIGA mekaniker å dylikt får du gärna skicka ett PM! =)
Hade ett liknande problem med samma motor i våras. Den var lite svårstartad. Startade efter kanske ett drag mer än normalt och den stannade ofta helt och hållet när man tryckte på backen.
Eftersom att garantin var kvar så lämnade vi in den och verkstaden sa att "kolven gått av". Allting satt ihop som det skulle men med en jättespricka i kolven.
 

steevo

Välkänd medlem
2 feb 2011
214
0
16
Obbola
Å fan! Ja motorn får kollas upp helt enkelt...

Och ja, det är lite invecklat... På regbeviset står det Polaris 600 Switchback. Men den hade en vanlig 307:as(kort)boggie, fråga mig inte varför! Säljaren sa något om en förhandsmodell, yada yada yada...
Boggien är från en -08 Switchback iaf, så ligger det till... Typ... Önskar jag kunde vara supertydlig, förstår ju knappt själv vad jag menar!
 

Polaris Denta

Medlem
1 okt 2012
8
0
1
Umeå
Det jag gjorde på sw-08 var. Hårdare fjädrar i boggi, chimsade dämparna hårdare, flyttade ned främre boggi infästningen ca 20mm samt bytte framdämparna till några som var ca 15 mm kortare och bättre funktion(kyb) det blev fantastiskt bra! 44a matta och neddrevad.