Nerdrevning Renegade

lwe

Aktiv medlem
2 dec 2004
71
0
6
Gävle
Ska byta till en 44mm matta på min Renagede -06, drevningen som är nu är 21 på lilla + 43 på stora. Kan jag åka så el. vad skall jag ha? Om jag skall dreva ner, vart köper jag drev + kedja billigast och bäst?

danwed

Välkänd medlem
10 aug 2007
104
0
6
Norrbotten
om du byter till 44 matta så tycker jag att du skall dreva ned 2 kugg(med utgångspunkt från att du nu har orginaldrevet), du måste ju hur som helst öppna kedjehuset ändå för att lossa drivaxeln.
Vad jag förstått så kan man köra på orginalkedjan efter 2 kuggs neddrevning, erfarenheter, ngn annan?!?
Att beställa från usa är klart billigast, ex. www.ronniesmailorder.com är seriösa med snabba leveranser. Om du bara skall köpa drevet så är det nog marginellt med pengar att tjäna, åk till närmsta skidoo åf o beställ, det är kedjan som kostar... :)

Lycka till!

lwe

Aktiv medlem
2 dec 2004
71
0
6
Gävle
Hörde att ett 20 kuggars orginaldrev gick på 1800:- hos skidoo-handlare!!! Vet ej om jag har orginaldreving eller ej, nån som vet vad orginaldrevningen är på en renegade 600x -06? Nån som har samma maskin, hur har ni drevat?

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Har en -07,a men jag har för mig att drevningen är samma. Original var det 21-43. Jag satte 19-43. Fick då korta kedjan några länkar. Om du känner dig osäker på hur man kortar av kedjan så köp en ny istället. Annars så blev den utväxlingen kanonbra. Kan smyga omkring bland träden och man känner inte av nån remlukt som det var innan neddrevning.

danwed

Välkänd medlem
10 aug 2007
104
0
6
Norrbotten
Drygt 1000 sek hos åf, finns kortare kedjor att köpa, att korta standardkedjan är billigaste alternativet, vara noga med att det blir ok bara så att det inte lossnar o slår sönder kedjehuset...

lwe

Aktiv medlem
2 dec 2004
71
0
6
Gävle
Såg på Stenmarks Maskin att ett 19 drev kostade 295:- och en kedja ca 1000:-. Blir till att köpa det då!

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Mina vänner... nu tycker jag ni har fel.. hehe

Du har en 600cc motor. Utväxlingen är redan nästan för lågt. Att dreva ner den ännu mera kommer göra skotern tråkig, rent ut sagt. Den kommer gå bra upp till 100-120 och sen kommer de inte hända något mera.

Jag tycker att du ska byta matta men låta drevningen vara som den är (då den redan är låg)

Skotern kommer gå kanon med den drevning du har nu, den kommer dra hårt i armarna och den kommer att dra hårt efter 120, det kommer den inte göra med ett 19s

/F

danwed

Välkänd medlem
10 aug 2007
104
0
6
Norrbotten
Njae... Orginaldrevning är mer anpassad för 32mm ripsawmattan som sitter på orginal, kombinationen med 2 kuggars neddrevning och en 44mm matta är enligt mitt tycke oslagbar, därför att det ger dig mer möjlighet att snirkla omkring i björskogarna utan att det segdrar som renegaden gör med standardrevningen och när du behöver skyffla puder så har du dina 44mm kammar där som tar dig frammåt.
Om inte livet går ut på att toppa efter långa sjöar så tycker jag helt klart att du skall dreva ned 2 kugg.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
2 kuggar på toppdrevet motsvarar ca 10 % upp/neddrevning?!?

Enda anledningen till att jag skulle dreva ner efter ett mattbyte det skulle vara om skotern började ta rem pga att mattan har bättre grepp/går tyngre. Skillnaden i botten tycker jag är liten men skillnaden i toppen gör skotern (som fredrik säger) tråkig....

Jag ligger inte och pressar över sjöar i 190 och lever för det men samtidigt så känns det jävligt kul att kunna göra det om man vill..

Mina 5 cent i nerdrevningshysterin..

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
För att övertyga att dreva ner 2 kugg på en 600 är dötråkigt så ska jag ta till lite tråkig fakta.

Med 21/43 i drevning så har du en utväxling på 2.05. Utväxlingen berättar hur fort sekundären snurrar i förhållande till primären (hur högt upp remmen ligger i primären och hur långt ner i sekundären)

Sätter du 19/45 så kommer du få en utväxling på 2.26. Dvs att då kommer remmen ligga högt jättefort på primären och långt ner i primären jättefort = den växlar ut jättefort.

Det jag vill säga är att din skoter kommer att växla ut jättefort = den kommer dra bra upp till en viss hastighet men sedan så kommer de inte hända något mera. Den vill växla men de går inte eftersom remmen är redan högst upp i primären eftersom du har så låg drevning. (den kan ju inte klättra över primärvariatorn)

Om du ändå envisas med att dreva ner den så kan man sätta en annan primärfjäder med LÄGRE sluttryck. Då kompenserar man med primären litegrann

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.290
1.114
113
Stora Blåsjön
Kan bara dra en lite parallell till bamsegrills iqr 800 med 144"matta, vi provade först med 440ins originaldrevning 45/19 och den kändes då inte alls pigg med den drevningen då den växlade ut för fort, vi körde samma drevning med 600motorn och det kan vara därför den inte kändes så pigg heller... Sedan satte vi i 39/19 (2.05) och det blev en jäckla skillnad!
Visst går det att kompensera i variatorerna till viss del också men drevningen anser då jag är lättast att pilla med, sen får man göra finliret med variatorerna.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
För att övertyga att dreva ner 2 kugg på en 600 är dötråkigt så ska jag ta till lite tråkig fakta.

Med 21/43 i drevning så har du en utväxling på 2.05. Utväxlingen berättar hur fort sekundären snurrar i förhållande till primären (hur högt upp remmen ligger i primären och hur långt ner i sekundären)

Sätter du 19/45 så kommer du få en utväxling på 2.26. Dvs att då kommer remmen ligga högt jättefort på primären och långt ner i primären jättefort = den växlar ut jättefort.

Det jag vill säga är att din skoter kommer att växla ut jättefort = den kommer dra bra upp till en viss hastighet men sedan så kommer de inte hända något mera. Den vill växla men de går inte eftersom remmen är redan högst upp i primären eftersom du har så låg drevning. (den kan ju inte klättra över primärvariatorn)

Om du ändå envisas med att dreva ner den så kan man sätta en annan primärfjäder med LÄGRE sluttryck. Då kompenserar man med primären litegrann
Varför ändra till 19/45? Jag kör med 19/43 och jag tycker att min maskin i alla avseenden blev bättre än med 21/43. Kompisen har kvar orginal drevning på sin Renegade och när vi bytte maskin med varandra en gång så trivdes jag inte alls med hans utväxling.