Nerdrevning enduro 600sp?

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Vet att det finns en del trådar om neddrevning.
Men jag vill höra från dom som har/haft en enduro som dom har drevat ner eller varit nerdrevad:amuse:

Jag funderar på att dreva ner min enduro 600sp 02 2kugg pga att den ska bli lite rappare och kunna få upp den på rullen!
Kanske finns något mer man kan justera för att kunna få skidorna att peka rakt upp? så berätta gärna.

Vad är det för original drevning?
Om man drevar ner den 2kugg behöver man då byta kedja eller funkar det med original?

Behöver man ställa om variatorerna på något sätt?
Blir det stor skillnad med 2kuggs nerdrevning? :)

Är det något mer man bör tänka på när man drevar ner? :)

Tacksam för alla svar!:ciao:
 
Last edited:

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Sv: Nedrdrevning enduro 600sp?

bara sådär spontan känns det som att det allmänt kanske behövs lite mer än bara en nerdrevning för att få skidorna att stå rakt upp, typ något vassare kammar ?
(dvs, om du har 32 mm org.)
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Sv: Nedrdrevning enduro 600sp?

Jo det är ju förstås en viktig sak om det ska funka, har just nu en 32mm org och det fattas ju lite kammar här och där..

Men har pratat med en kille som har en enduro 600sp 01 med 32mm men han får sin att stå rakt upp både på och utanför leden, så tycker min borde kunna göra det också.
 
Last edited:

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Om du menar mig eftersom du pratat med mig via besöksmeddelande i profilen så har du nog missuppfattat lite, kan få den att stå rakt upp på packat eller led men inte i lössnö, i lössnö reser han också men inte rakt upp :)


Kommer själv slänga på 44as matta så fort lönen trillar in så då ska han fan upp RIKTIGT i lössnön också ;) Hoppas ja :p




Men som jag sagt tidigare, kolla över balataremmarna, polaren får ju inte upp sin heller och hans balataremm är så pass spänd så mattan bara står på backen i bakkant och i luften fram när den står på hårt underlag :)


Min balatarem är precis så den inte är spänd när han står på plant underlag
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Haha ja det var dig jag syftade på :) okej, vart en liten miss där.. Men du får den i alla fall att stå rakt upp på :)

Jo, ska ta och kolla det imorgon hur balataremmen är :)

Jaså? då måste man byta till nonslip hjul va? har hört att man måste svarva ner främre boggiehjulen typ 12mm eller kanske jag är ute och cyklar =)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Det är dom övre boggiehjulen i boggien som ska svarvas av litegrann för att få dit en 44a :)


Ang. nonslip så kan jag inte svara på det, jag tänker prova med original så vida jag inte snubblar över några billiga i samband med mattköp :)
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Okej :) vad besvärligt att behöva svarva ner dom, du får berätta sen hur det vart om du nu ska byta, men det är väl ett tag kvar i såna fall? :)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Kan jag göra, nja blir väll ganska snart skulle jag tro då lönen trillar in nästa vecka och hade tänkt att inhandla en matta då :)
 

jo-han

Aktiv medlem
20 jan 2009
82
0
6
Kiruna
Vet att det finns en del trådar om neddrevning.
Men jag vill höra från dom som har/haft en enduro som dom har drevat ner eller varit nerdrevad:amuse:

Jag funderar på att dreva ner min enduro 600sp 02 2kugg pga att den ska bli lite rappare och kunna få upp den på rullen!
Kanske finns något mer man kan justera för att kunna få skidorna att peka rakt upp? så berätta gärna.

Vad är det för original drevning?
Om man drevar ner den 2kugg behöver man då byta kedja eller funkar det med original?

Behöver man ställa om variatorerna på något sätt?
Blir det stor skillnad med 2kuggs nerdrevning? :)

Är det något mer man bör tänka på när man drevar ner? :)

Tacksam för alla svar!:ciao:
Jag drevade ner min endro 600sp -01 2kugg och de vart inte så stor skillnad dok har jag också bara 32mm matta :p Men man behöver inte göra nå annat än att sätta dit drevet och spänna kedjan ifall du bara drevar ner den 2kugg.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Okej vad bra :) hm vissa säger att det blir stor skillnad som att det blir som en ny skoter, men det är väl olika :)

Jag vet inte vilken tjocklek jag ska ha på drevet och vet inte riktigt vad som är original drevning på den.. Tror att det är original som sitter på i alla fall :)
 

jo-han

Aktiv medlem
20 jan 2009
82
0
6
Kiruna
Men de är ju bara att du tar lös och räknar länkarna på kedjan så får du veta breden :) Men nog känner jag skillnad men de är inte som nå ny skoter :)
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Får väl se om man kanske kan göra det då någon dag det inte är så kallt :) eller är det bara höra med en ÅF så kan dom kolla vad det är jag ska ha :)