Nerdrevning av XCR

R

Robin

Tänkte höra här med nerdrevning av min xcr.
2kugg borde ju vara ganska lagomt samt att korta av kedjan för att inte få en allt för brant vinkel på den.

Sen till frågan/orna då:
Behöver jag byta vikter i variatorn efter drevningen? läste ett gammalt inlägg om en kille som bytte ner 2g på vikterna i primären så det blir väl det isådanafall.

Men finns det någon inställnings möjlighet jag kan göra istället för att byta vikter?

Eller är det ens nödvändigt att ställa om i variatorn?

alla svar är av intresse

Sen hur är skillnaden?, har hört utryck såsom natt och dag men hur upplevs skillnaden i körningen?

//mvh robin
 

Reaper

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
Outlands S
du borde vikta på om du drevar ner inte ta bort vikt, men det beror ju på hur den varvar innan du drevar så det bästa är vell att ta en provtur och se om den övervarvar och sedan fixa variatorn om det behövs.
 
R

Robin

okeej jo kanske skrev lite fel så äre när man e kvällstrött ;D

Men vist är det väl så att skotern varvar mer på hela registret?
Borde ju det iaf.

Finns det någon inställnings möjlighet jag kan göra på priären istället för att byta vikter? (har inte tillgång till varken avdragare eller ekonomi att köpa en)
Har inte kollat så mycket på variatorn angångende inställningar osv.

Sen det här med skillnaden som blir? någon som gjort de (säkert väldigt många) som skulle kunna svara på hur skotern upplevs efteråt?
 
R

Robin

Vet någon vad det är för splineing på variator axeln?
Har kollat sprängskiss men det står inte uppskrivet.
 
R

Robin

Måste man byta kedja eller räcker det med att korta av orginal? hur många länkar?
 

colinmcrae

Välkänd medlem
6 nov 2005
198
0
6
Åshammar
Jag gick ner 2 kugg på övre drevet och satt i en hårdare fjäder i primären. Den gick kanon bra efteråt. Kjedjan kortade jag en länk. Skotern i fråga var en Polaris XC 600 -98
 
R

Robin

Jag gick ner 2 kugg på övre drevet och satt i en hårdare fjäder i primären. Den gick kanon bra efteråt. Kjedjan kortade jag en länk. Skotern i fråga var en Polaris XC 600 -98
Sitter det Fuji ,motorn i -98? isåfall borde du vara ganska samma eller?
 
R

Robin

Nepp det var en Liberty i den. Första årsmodellen med Liberty 600 i
okej jo de var väl 89 dom kom in men trodde bara de var i 440 först.

men då är det nog inte samma kedjehus i den skulle jag tro.

Men det löser sig nog så åka förbi hos min ÅF och höra om han vet.

Vad är kan hända om man har för brant vinkel på kedjan?
 
R

Robin

Hur släpper jag på Fjäderspäningen i sek variatorn?
Vad är det negativa med att göra det gämfört med att vikta om primären?

Edit:
Nu har jag läst på mig lite angående om att släppa på fjädern.
det negativa ska då vara att man får sämre backshift.

Återstående frågan då:
Hur släpper jag på fjädern?
 
Last edited:
R

Robin

Nu är det klart!
Drevade ner 2kugg, behövde ej korta kedjan. Och vilken skillnad det är, jämn och rapp på gasen, kan varmt rekommendera en nerdrevning till alla andra.

Har även införskaffat mig lite tyngre vikter med startgropar men tyvärr inte fått på dem ännu, då jag inte hade rätt storlek till insexskruven som håller i vikten/rna.

återkommer efter helgen med resultat.

mvh/Robin
 

xcr600

Medlem
20 dec 2006
44
0
1
Nu är det klart!
Drevade ner 2kugg, behövde ej korta kedjan. Och vilken skillnad det är, jämn och rapp på gasen, kan varmt rekommendera en nerdrevning till alla andra.

Har även införskaffat mig lite tyngre vikter med startgropar men tyvärr inte fått på dem ännu, då jag inte hade rätt storlek till insexskruven som håller i vikten/rna.

återkommer efter helgen med resultat.

mvh/Robin

Jass den blev rapp på gasen? Hör av dej när du viktat om, funderar också på att dreva ner, har själv en xcr 600
 

lilltrippel

Aktiv medlem
4 jan 2007
99
0
6
Östersund
Hej
Jag tror inte att du behöver korta kjedjan när du drevar ner två kugg.
Sen om den övervarvar så släpp på fjädern i sekundären. Det brukar vara 5 hål och varje hål brukar vara + - 250. Men var noga med att sekundärskivorna är linjerade mot varandra!.

håll stumt och dö ung!
 
R

Robin

Jass den blev rapp på gasen? Hör av dej när du viktat om, funderar också på att dreva ner, har själv en xcr 600
jodå nog är det skillnad som tusan, rapp som satan. :D

Har drevar ner 2kugg och slängt på vikter på ca 49g med startgropar.
tillslaget ligger på 5000.

kan rekommendera det starkt.

lilltrippel: behövde inte korta kedjan som jag skrev i tidigare inlägg.

mvh/Robin