neddrevning

Niclaes

Aktiv medlem
4 nov 2009
62
0
6
Sundsvall
Hej!
Har lite frågor ang neddrevning av min ski-doo mxz renegade 800 -07.
Jag tänkte dreva ner den 2 kugg.
Är det nått speciellt jag behöver tänka på ? är det bökigt ? det är inte orginal drev utan nån kopia för 250 spänn någon som kör med det och är det nått att ha ? andra åsikter ang neddrevning ?
Tacksam för svar!

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
om du drevar ner 2kugg brukar de som bara vara att smacka dit å fylla olja.inge kapning av kedjor eller nånting....
på en standard maskin är de lätt tyckr jaa.bara lossa pluggen å tappa ur oljan..sen lossar du locket..släpper på kedjespännan..sen lyfter du av kedjan.tar en (14mm blocknyckel brukar de vara) och drar lös bulten. och shiftar drev.sen är de vara göra omvänd procedur igen..

vad de gäller piratdrev kan ja inte uttala mig om.men skulle inte tro att dem är överdrivet sämre kvallitétsmässigt iaf.
min åsikt om neddrevning är positivit..i princip alla standard skotrar är både högt drevade och för snällt kalibrerade för variatorer.. dock är de ju för att få en mjuk gång på maskinen..de man inte vill ha men man måste ju tänka på alla andra=)

Niclaes

Aktiv medlem
4 nov 2009
62
0
6
Sundsvall
Okej tack för bra beskrivning, far in och köper mig ett piratdrev imorgon får man se hur det funkar.
Men ang oljan i drevhuset vad ska man fylla på med för olja och hur mycket ska det fyllas på med ?

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
kosstar dreven bara 250 kr st? :D
Vart köper du dem? (funderar också på att dreva ner min mxz 700.)
Blir det stor skillnad på att drevaner 4kugg ist för2? eller kan man dreva ner 3?
Sorry om jag lånar tråden lite ;)

6

600xrs

ang piratdrev så har jag inte hört någon som haft problem med dom, jag själv har kört med pirat hela förra säsongen utan problem.
köp bara rätt bredd på drevet :)

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
lånar tråden, känner man stor skillnad när man drevar ner 2 kugg? tänkte dreva ner min 2 kugg nämligen

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Jag har drevat ner edge:n 2kugg och jag tycker det vart en jäkla skillnad! På min fick jag ta bort en länk..Bytte endast drev samt olja då förstås.. Inga stora pengar.

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
6

600xrs

är skotern från -00 och aldrig bytt kedja så hade jag köpt både kedja och drev, tror inte det skadar :)
tråkigt om kedjan går av och knäcker kedjehuset för dig mitt i säsongen.

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Tillbaka till frågan då ! Vilken olja och hur mycket ska det fyllas på ? någon som vet ?
finns antingen en oljenivåplugg eller en oljesticka. Borde vara 2-4dl eller nåt sånt. Transmisionsolja av bra kvalitet. går ju inte så mycket och man byter inte varje vecka så om den kostar några hundringar gör ju inget.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Neddrevning

Hej!
Ski-Doo Renegade-800 ( 2007 )
Har lite frågor ang neddrevning...
Jag tänkte dreva ner den 2 kugg.
Är det nått speciellt jag behöver tänka på ?
Andra åsikter ang neddrevning ?
Ski-Doo MXZ-700 ( 2000 )
Tänkte samma sak och slipper man byta kedja då ?
Ta reda på vad som sitter just nu i eran maskin och sedan går ni in i en kedje/drev tabell för erat chassi så ser ni om ni även måste byta kedja !

Om ni gör en sökning så hittar ni tabellerna här på forumet för era respektive chassi typer.

Om du drevar ner 2 kugg brukar de som bara vara att smacka dit å fylla olja.
Inge kapning av kedjor eller nånting....
Nej, Man måste först kolla vad som sitter och sedan ta reda på vad som passar !
Det är en myt att det går att gå ner 2 kugg bara så där och att det sedan passar med samma kedja som innan.
Det beror helt enkelt på vad som sitter ifrån början.

.