Neddrevning, fördelar och nackdelar.

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Hej, försökte söka i forumet men hittade inte riktigt vad jag letade efter. Satt och funderade på en sak, finns det några nackdelar med att dreva ner sin skoter? Mer än att man tappar toppfart.

Är nämligen sugen på att få min lite lätt vässade Arctic Cat F7 SNOPRO EFI från 2005 mer rapp eller explosiv. Den är original i variator och har original drevningen just nu vilket resulterar i att det tar ett tag innan den "drar"..

Har ett dalton justerbart vikt-kitt till primären men är osäker på hur jag installerar det. Har även läst att M7 eller Crossfire7 drevningen ska funka bra på F7an, den ska väll bli rappare och mer "lekvänlig" med den drevningen.

Så vad tycker ni? Ska man byta till annan drevning eller hur ska jag gå till väga? Och finns det några nackdelar med att dreva den lägre? Berätta gärna om ni har gjort något liknande på eran maskin.


Mvh
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Fördelen med lägre drevning kommer om du endast kör i spannet 0-130 km/h då kommer variatorerna jobba i ett effektivare läge och ge en Rappare känsla med en rätt inställd variator. Med neddrevning kommer ett ingrepp på variationerna som ett brev på posten...

Skickat från min Nexus 10 via Tapatalk 2
 

SkoterAd

Välkänd medlem
3 sept 2010
417
0
16
Piteå
Jag kör också en 05as f7 efi sno pro.
Jag använder M7 drevning tillsammans med variatorkit och en sekundär ifrån en cf8. Fungerar mkt bra!

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Missade att ni hade svarat på tråden, så här kommer ett sent inlägg.

Mulleson: Okej förstår, känns som att det passar för mig, gillar inte att pressa och köra så fort som möjligt. Utan leker hellre omkring utanför leden osv.(Vet att jag egentligen har fel skoter för det, men vart snål när jag jämförde priserna vid skoterköpet.)

Men hur blir det med variatorerna, behövs det tyngre alternativt lättare vikter då? eller måste man ända ännu mer? Är skitkass på variatorer och vad som gör vad etc, men vad ska man gå efter, att få den att hålla ett visst varvtal efter x-sekunders fullgasrepa eller hur funkar det? Du får gärna länka till någon tråd där dem tar upp det, för får inte fram något vettigt med sökmotorn på det här forumet.

SkoterAd: Okej låter ju faktiskt riktigt lovande, vad kör du med för variatorkitt? just nu har jag helt standard primärvariator (ca 270mil) och bättre begagnad sekundär från en 06as F7a (renoverad för 270mil sedan)

Tack för svar förresten! Uppskattas!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Innan du laborera med drevning börja med lite lätta variator justeringar!

1 kolla linjeringen på variatorerna, googla fram mått "clutch alignment f7"

2 rengör variatorerna, kolla bussningar och att allt verkar ok

3 kolla vad det sitter för fjäder i primären, beställ en med samma sluttryck men gärna 20 eller mer i starttryck för att öka tillslaget och få den rappare.

Tre enkla och billiga steg som du kommer märka skillnad på.
 

SkoterAd

Välkänd medlem
3 sept 2010
417
0
16
Piteå
Missade att ni hade svarat på tråden, så här kommer ett sent inlägg.

Mulleson: Okej förstår, känns som att det passar för mig, gillar inte att pressa och köra så fort som möjligt. Utan leker hellre omkring utanför leden osv.(Vet att jag egentligen har fel skoter för det, men vart snål när jag jämförde priserna vid skoterköpet.)

Men hur blir det med variatorerna, behövs det tyngre alternativt lättare vikter då? eller måste man ända ännu mer? Är skitkass på variatorer och vad som gör vad etc, men vad ska man gå efter, att få den att hålla ett visst varvtal efter x-sekunders fullgasrepa eller hur funkar det? Du får gärna länka till någon tråd där dem tar upp det, för får inte fram något vettigt med sökmotorn på det här forumet.

SkoterAd: Okej låter ju faktiskt riktigt lovande, vad kör du med för variatorkitt? just nu har jag helt standard primärvariator (ca 270mil) och bättre begagnad sekundär från en 06as F7a (renoverad för 270mil sedan)

Tack för svar förresten! Uppskattas!
Jag använder dalton justerbara vikter, bytt fjäder i primär och sekundär. Helix och shiftassist :) Vet tyvärr inte vilka grejer som sitter i för det var inte jag som bytte :/
 

Superfly

Medlem
10 nov 2009
44
0
1
Jokkmokk
Hade en 05:as F7:a dock en förgasarversion som jag köpte ny och hade den till 2009/2010 och vet att det kom ut en bulletin som kanske inte alla fick ta del av, och det var att dem var för högt drevade från början så man fick betala halva kostnaden för bytet om man ville dreva ner den, drevade ner min till crossfiredrevning samt satte shift assist och har för mig att jag även bytte sekundärfjädern men är ju nåt år sedan å minnet är ju inte vad det borde vara, men har för mig att jag bytte till en orange. så vill du ha den lite rappare och kanske låta remmen gå lite kallare så är det nog ett bra alt, kanske tillåmed gå ner till m7 drevning är nog inget dumt alt om du kör mestadelen i djupsnö och kanske har 44as matta el nåt å inte tänkt köra 175km/h efter nån sjö