Nationellt snöskoterforum

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Väldigt intressant program måste jag säga. Tyvärr går man i skola men annars skulle man ju vilja vara där och lyssna.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Ja jag ska dit åker upp om någon timme bor hos polaren i Brunnflo ta med Ymaman o gasar nog några mil till veckan då man redan är uppe.
Ska bli intressant som vanligt.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
lite rapport!

först måste jag säga att tongångarna var betydligt positivare än jag väntat mig.
Janne Sund förklarade på ett bra sätt hur en skoteråkare kan uppleva fjällen och fördelarna med det gentemot skidor.

det var diskussioner om hur man ska nå ungdomarnas åsikter och alla var överens om att det är äldre alkoholister som står för dödsfallen.

Tomas Berndtsson höll ett LYSANDE tal å friåkarna/ungdomarnas vägnar.
även tidningen snowriders chefredaktör svarade på frågor å ungdomars vägnar.

det fördes diskussioner om att klassa förbudsområdena med olika zoner/regleringar (typ zon 1-4) samt att kanske förklara lite mer VARFÖR det är förbud på vissa områden för att öka förståelsen.
åsikten om att fler förbud skapar/förvärrar problemen (fler skotrar på samma ställe) kom också fram bra

vi fick även höra om den spännande turbodieselskotern som fanns att beskåda.

Polisens bild är också att vi sköter oss rätt bra numer
alla var överens om att pressen svartmålar mycket i onödan så fort det gäller skoter.

visst, det kunde ha varit fler yngre där idag, men det kändes ändå som att det inte längre var unga mot gamla längre.

totalt sett har jag nu känslan att snöskoterrådet är mer till nytta för oss skoteråkare än till nackdel.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Låter ju väldigt bra!

Hur menar man med att klassa förbudsområdena?
först och främst ska man komma ihåg att detta inte är några färdiga beslut utan mer olika förslag som sedan kan föras vidare till den beslutande makten.

det debatterades från skoteråkarnas sida att man gärna vill ha mer tillgång till fjällvärlden medans t.ex. naturvårdsverket menade att man vill skydda t.ex. fjällrävslyor.

då föreslogs att man kanske kunde dela in fjällvärlden i 4 olika bullerzoner där zon ett ska vara totaltyst och zon 4 helt fritt från restriktioner. exakt hur det ska vara i zon 2 o 3 togs inte upp utan mer systemet som sådant, men gissningsvis olika mycket leder.

på så vis kanske man kan både äta kakan och ha den kvar:hmmmm:

samernas företrädare fick också frågan om deras syn på saken och även där blev jag positivt överraskad, dom är egentligen inte för speciellt mycket restriktioner på vintern när renarna andå är i skogslandet.
kanske kan man tänka sig ett mer flexibelt förbudssystem där dom får ha fjällen ifred när det är extra viktigt för dom och friare för oss annars?

detta ställer dock högre krav på oss skoteråkare då det inte blir lika enkelt att hålla reda på
 
4

426H

lite rapport.....
Kul att höra! Skoterförbud i fjällen pga renskötsel har jag heller aldrig förstått eftersom renarna är i skogen på vintern. Men vad vet jag? Är ju sörlänning som inte förstår något om renskötsel.
 
B

Biosteel

lite rapport!

först måste jag säga att tongångarna var betydligt positivare än jag väntat mig.
Janne Sund förklarade på ett bra sätt hur en skoteråkare kan uppleva fjällen och fördelarna med det gentemot skidor.

det var diskussioner om hur man ska nå ungdomarnas åsikter och alla var överens om att det är äldre alkoholister som står för dödsfallen.

Tomas Berndtsson höll ett LYSANDE tal å friåkarna/ungdomarnas vägnar.
även tidningen snowriders chefredaktör svarade på frågor å ungdomars vägnar.

det fördes diskussioner om att klassa förbudsområdena med olika zoner/regleringar (typ zon 1-4) samt att kanske förklara lite mer VARFÖR det är förbud på vissa områden för att öka förståelsen.
åsikten om att fler förbud skapar/förvärrar problemen (fler skotrar på samma ställe) kom också fram bra

vi fick även höra om den spännande turbodieselskotern som fanns att beskåda.

Polisens bild är också att vi sköter oss rätt bra numer
alla var överens om att pressen svartmålar mycket i onödan så fort det gäller skoter.

visst, det kunde ha varit fler yngre där idag, men det kändes ändå som att det inte längre var unga mot gamla längre.

totalt sett har jag nu känslan att snöskoterrådet är mer till nytta för oss skoteråkare än till nackdel.
ursäkta att jag frågar. Men hur har man kommit fram till att det är äldre alkoholister som står för dödsfallen:confused:
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
ursäkta att jag frågar. Men hur har man kommit fram till att det är äldre alkoholister som står för dödsfallen:confused:
dom som avlidit har i snitt 1,7 promille vilket i stort sett bara folk med alkoholproblem kommer upp i utan att däcka.
medelåldern på dödsfallen är 47 år också har jag för mig.