Nötter på snöskoter

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
tycker alla skoteråkare är snabba på att skylla på andra som åker skoter och har aldrig gjort nå fel själv.
visst de va väll kanske inte optimalt å jaga ett rådjur men vafan, alla ää väll inte perfekt?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
tycker alla skoteråkare är snabba på att skylla på andra som åker skoter och har aldrig gjort nå fel själv.
visst de va väll kanske inte optimalt å jaga ett rådjur men vafan, alla ää väll inte perfekt?
Jag tror nog att alla vi fritidsåkande snöskoteråkare någon gång gjort något olagligt, men det rättfärdigar ALDRIG att jaga djur med snöskoter.
För det hoppas och tror jag att 99,9% av alla fritidsåkare inte gör, eller har gjort.
Det är dessutom dessa saker som gör att det ifrågasätts vår rätt att färdas med snöskotern relativt fritt i naturen.
Så jag hoppas att dessa nötter får kännbara straff, så att dom övriga 0,1 % inte får för sig att göra liknande saker.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
tycker alla skoteråkare är snabba på att skylla på andra som åker skoter och har aldrig gjort nå fel själv.
visst de va väll kanske inte optimalt å jaga ett rådjur men vafan, alla ää väll inte perfekt?
Nog har de flesta gjort nåt fel på skotern! ingen är väl perfekt. Men att jaga försvarslösa djur som söker mat är för fan helt hjärndött!!
Du kan inte på allvar mena att du jämför deras agerande med att gena över en lägda??
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Nog har de flesta gjort nåt fel på skotern! ingen är väl perfekt. Men att jaga försvarslösa djur som söker mat är för fan helt hjärndött!!
Du kan inte på allvar mena att du jämför deras agerande med att gena över en lägda??
har inte jämfört med nått...

men de jag menar är att såfort det kommer upp en artikel om buskörning eller en diskution om slutburkar eller liknande så är det aldrig nån på forumet som gjort nått utan alla klagar på att "domdär" förstör för alla andra skoteråkare.

bli bara le på att sitta å läsa massa klagomål helatiden, varför var det ingen som la upp en tråd om dom som åkte skoter å hittade en liten unge i spåret?

värkar som att många här är dom där gammla gubbarna som står vid ledkanten å viftar mä näven även fast dom inte vill erkänna de.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
... de jag menar är att såfort det kommer upp en artikel om buskörning eller en diskution om slutburkar eller liknande så är det aldrig nån på forumet som gjort nått utan alla klagar på att "domdär" förstör för alla andra skoteråkare.
Men det är ju skoterförare som beter sig som om dom har huvet under armhålan, eller kör med skotrar som hörs kilometervis, kör i elljussspår osv. som gör att snöskoteråkningens frihet ifrågasätts, det är därför som många andra skoteråkare reagerar.
Sedan så är det ju märkligt att man inte förstår att man även förstör för sig själv, genom att inte förstå vad orden "Omdöme" och "Hänsyn" innebär när man kör snöskoter.

bli bara le på att sitta å läsa massa klagomål helatiden, varför var det ingen som la upp en tråd om dom som åkte skoter å hittade en liten unge i spåret?
Det finns här, kika på inlägg #65: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?25552-värsta-på-leden/page3
Vad nu detta har med denna sak att göra ?
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Inte konstigt att de fins skoterhatare när vissa beter sej på de viset, röstar för överkörning å nackskott på tjuvjägarn...
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Utan att veta någonting säkert om denna händelse, så tror då jag, att i detta fall, så är det inga fritidsåkare som varit framme.
För det är ju inte direkt så vanligt att "Svensson" har skjutvapen med sig på en "Vanlig" skoterutflykt.
Men givetvis så kommer många skoterhatare att medvetet eller omedvetet, dra alla snöskoteråkare över samma kam.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
å det var inte ett barmhertighets skott? tänkte om jag kör över en järv å den blir riktigt skadad å man råkar ha ett vapen med sig så skjuter man den ju :p men som sagt inte alla som tar med sig gevär på en nöjestur
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Men givetvis så kommer många skoterhatare att medvetet eller omedvetet, dra alla snöskoteråkare över samma kam.
Nu är vi ju i den tiden i inlandet då de flesta slutat köra skoter men föret är perfekt, rovdjurshatet lever och några tar möjligheten att spåra och ta livet av något rovdjur, min personliga uppfattning är att det må vara okej om det sker till fots eller på skidor men ABSOLUT inte med skoter eller annat motorfordon.
Har själv aktivt senaste veckorna förhindrat åtkomsten av en nalle som vaknade i värmeböljan efter påsk med att vara ute och störa de som rör sig med skoter i terrängen vid 3-4 tiden på morgnarna, när de hör på avstånd att någon mer är ute som hissar trottlarna då och då avviker de snabbt tillbaks dit de kom ifrån.

Det tråkiga är att det alltid är några få som på något sätt skapar den image vi skoteråkare har då ju rubriksättningen i tidningarna ofta blir svartmålande.

Personligen är jag less på det och jag hoppas att många andra är det också, det får inte vara på så vis att det är några få som med rubriker om tjuvjakt, skoterkörning på kyrkogårdar, skoterkörning i fyllan och ansvarslös skoterkörning i närheten av bebyggda områden sätter bilden på oss övriga skoteråkare.

Det är dags att sätta stopp för dessa element då de inkräktar på vår image och integritet som snöskoteråkare

Själv är jag en stolt och i mitt tycke ansvarsfull skoteråkare som eftersträvar att köra i enlighet med det regelverk vi har att rätta oss efter, givetvis bryter jag också mot detta någon gång då och då för ibland är man tvungen till att köra en bit efter väg, korsa föryngringskog osv eller bara måste hålla stumt men då gör jag det där det förhoppningsvis inte bidrar till negativ imagebildning.
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Utan att veta någonting säkert om denna händelse, så tror då jag, att i detta fall, så är det inga fritidsåkare som varit framme.
För det är ju inte direkt så vanligt att "Svensson" har skjutvapen med sig på en "Vanlig" skoterutflykt.
Men givetvis så kommer många skoterhatare att medvetet eller omedvetet, dra alla snöskoteråkare över samma kam.
Jag var i Lövberg och körde den dagen och pratade med han som såg allt i kikaren och han sa inget om något gevär eller likn. Tror att ungarna "jagade" med skotern bara.
Otroligt dumt gjort och man hoppas ju att dom lärde sig en läxa.