Nöter rem konstigt

Tommy E

Välkänd medlem
2 dec 2004
156
0
6
Burträsk
Som rubriken lyder...

Jag har en pro x2 -04 som har nött upp en rem på ovansidan av remmen. Farsan sa att det är något allvarligt fel då. Kan även tillägga att jag har monterat dit ett v-kitt som har har hunnit köra med i ca 4-5 veckor.
Kan det ha nånting med remslitaget att göra eller är det bara farsgubben som vill att ja ska byta tillbaks?

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Remslitage på ovansidan? Hur menar du?
Vore grymt om du kunde posta en bild, finns säkert fler som upplevt liknande saker.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
ett variatorkit kan omöjligt göra så din rem slits på ovansidan... min gissning är att din linjering är helt fel så den går så pass snett så remmen spricker på ovansidan tack vare nån brytning av nåt slag... kolla linjeringen är mitt tips

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Polarn hade en X2 800, med samma fenomen, den slet sönder remmen på ovansidan.
Visade sig att det var hastighetsmätarevajer eller liknande som slet sönder remmen.

Tommy E

Välkänd medlem
2 dec 2004
156
0
6
Burträsk
ett variatorkit kan omöjligt göra så din rem slits på ovansidan... min gissning är att din linjering är helt fel så den går så pass snett så remmen spricker på ovansidan tack vare nån brytning av nåt slag... kolla linjeringen är mitt tips
Kan linjeringen ändras bara sådär, och isf varför ? Är inte det bara i samband med när man ska sätta in motorn igen?

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Nä du kan juh ha dåliga/lösa motorkuddar på skoter o med att du har satt på variatorkit så bettar remmen i bättre o då kan du ha haft otur och vridit motorn några millimeter så linjeringen är kass nu....

Tommy E

Välkänd medlem
2 dec 2004
156
0
6
Burträsk
joo, men jag bytte alla motorkuddar i mitten av förra säsongen så jag tycker inte att det borde vara dom som ställt till det.. men jag ska ut och kolla imorgon. Är sjuk för för tillfället.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Tycker helt klart att det ser ut som remmen tar i något. Skulle den vara så olinjerat eller fel i variatorerna så den vrider hela remmen så skulle du nog inte änns få dit remmen på plats.

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Ja den där remmen borde som sagt ha skrapat i nånstans. Kolla buken eller sprängskyddet om det är nå popnitar eller så som sticker ut eller fattas eller liknande saker.

Det sitter väl ett plåtskydd i botten på buken också, det kan ha blivit knäckt om du kör över nånting

Tommy E

Välkänd medlem
2 dec 2004
156
0
6
Burträsk
buken är orörd och ingen wire eller bortglömt bult i hela motor utrymmet finns. plåten under ser som ny ut och sprängskyddet är helt ok och kan omöjligt tänkas ta i nånting.

Och skotern har växlat på helt utmärkt och gör det fortfarande.

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Kolla upp motorkuddarna igen då, det är det ända jag kan tänka mig om det inte tar nånstans..

Eller det kan väl aldrig vara så att v-kittet gör att den slår till så hårt på remmen att den vickar/vrids ?