Nödstopp på nyare maskiner???

lliinkaan

Välkänd medlem
10 dec 2010
102
0
6
Salbohed
Hej allihoppa!

Har hittils bara ägt äldre maskiner och nästan som en regel än ett undantag så sitter de ju alltid den där röda "spiralsnöret" som man ska ha runt handleden eller på annan lämplig plats.. Men döm om min förvåning nu när jag "slog på stor" och gick och köpte mej en Polaris Switchback 900 -06, DE SATT INGEN NÖDSTOPPSSPIRAL!?!?!

Gick över till grannen och tittade på hans skotrar av lite nyare modell och ingen av dom heller har det?!?!

Min fråga är ju nu varför dom är bortransonerade?? Dock har de väl vart sällan man användt dom på rätt sätt men de är/va ju en säkerhetsgrej, och de brukar dom ju annars va duktiga på att trycka dit lite överallt för att man ska vara så "säker" som möjligt.

Någon som har nå spekulationer om detta?? :) Én värdslig sak för vissa kanske men blev så paff när ja upptäckte de då ja i min stilla sinnesnärvaro trodde de va någon slags "standard"...
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
arctic har brytare i gashandtaget, frågade Åf en gång varför inte snöre? han sa att man inte kan få gashäng me en arctic om det är 100% sant låter jag vara osagt :) antar att polaris har någon liknande lösning
 

lliinkaan

Välkänd medlem
10 dec 2010
102
0
6
Salbohed
arctic har brytare i gashandtaget, frågade Åf en gång varför inte snöre? han sa att man inte kan få gashäng me en arctic om det är 100% sant låter jag vara osagt :) antar att polaris har någon liknande lösning
Men hur menar du med brytare i gashandtaget?? Om man slutar gasa så är de som att rycka nödstoppen eller ? :D hehe
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Om inte den brytaren i gashandtaget är överens med en sensor som känner hur spjället står så dödar den motorn.

Däremot kan det vara bra med fegsnöre om man tex får gashäng genom att själva gashantaget hänger sig pga av att maskinen hamnat upp och ner eller liknande.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Finns dock till vissa nyare skotrar, som tex Arcticcat HCR och polaris assault mm.
Men brytaren som sitter i handtagen fungerar riktigt bra :)
Men om du vill ha en nödstoppslina så kan man köpa en för ca 200kr.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Fattar då fan inte hur ni menar? Om man rullar nerför tex efter ett hopp kan då skotern misstolka det som att man trillat av och slår av? Eller rent generellt om man av nån anledning släpper gasen och inte håller stumt förstår den då fortfarande att man sitter kvar?
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Skotern känner av, vet inte riktigt hur det funkar.
Men det har iaf fungerat för mig när gastummen isade fast!
Trodde att skotern skulle sticka iväg men den bara dog av sig själv :)
 

Eckepecke

Aktiv medlem
2 jan 2012
86
0
6
Östra Jämtland
Har samma funderingar jag..

Ska köpa mig en nödstoppslina eller vad dom heter och montera dit. Hur fungerar det på en RMK -12 600? Bara att koppla in sig på nödstoppen?

Ids inte gå ut och kika hur det ser ut nu, men antar att det är så man går tillväga?


Jag vill då ha en riktig mekanisk nödstopp monterad. Ramlar jag av vill jag inte att skotern ska fortsätta gå under några omständigheter.
 

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
Det sitter en brytare i gashandtaget som trycks in när man gasar. Skulle gasen haka upp sig och man släpper gasen är inte brytaren intryckt längre och det känner skotern av och slås då av.
Ang nödstopp på RMK 600 så finns Polaris original nödstopp för 760kr hos din handlare och den kopplar du in direkt i befintliga elsystemet med en kontakt.
 

Eckepecke

Aktiv medlem
2 jan 2012
86
0
6
Östra Jämtland
Bra pris det.. 760 spänn för en lysknapp.

Tack i alla fall! Kommer inhandla någonting i den stilen. Troligtvis i morron. Är ju lätt att säga att det inte ska gå att få gashäng den dagen man planterar härken i ett träd två kilometer bort.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Fattar då fan inte hur ni menar? Om man rullar nerför tex efter ett hopp kan då skotern misstolka det som att man trillat av och slår av? Eller rent generellt om man av nån anledning släpper gasen och inte håller stumt förstår den då fortfarande att man sitter kvar?
nej
 

lliinkaan

Välkänd medlem
10 dec 2010
102
0
6
Salbohed
Så de är bara vid "gashäng" som skotern stängs av alltså med brytare i handtaget, inte om man typ ramlar av eller så? Visst är de väl bra med spiralen och funderar lite på om man ska ta och montera dit en sån. men som sagt, blev mest förvånad över att den va borttagen :)
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
ramlar du av är skotern fortfarande igång , den hjälper enbart vid gashäng. Dock inte om skotern hamnar upp och ner och får gashäng pga att snö trycks på mot gasen, därför det kan vara bra att ha en "nödlina"
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Tycker det är otroligt bra att ha snöret. Om man tycks vara i Slednecksklass och lägger skotern uppochner *host host* så känns det inte så bra om den står så på tomgång ett tag om den hamnar en bit bort.

Sen om man ramlar av i nerförsbacke så är de ju bättre att den stannar annars har den ju lättare att rulla iväg ifall den är igång.

Visst det är lite jobbigt att knäppa fast snöret men det gör jag gärna. För domdär microbrytarna ger jag inte mycket för. Vill ju gärna inte köra över någon för att det inte fungerar vid tex en fastkörning.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Och ni som går i tankarna att köpa en billig nödstopp. Köp inte snopros billiga med röd lina. Gummihättan är felkonstruerat så pluppen som ska trycka in stoppen är för stor.
Själv kör jag med nödstopp från äldre skidoo. Bra mkt bättre konstruktion som aldrig glappar.