Nån som kör med supertips på F7?

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
Är det nån som kör med Bikemans ställbara variatorvikter (Supertips) på era F7?
Tänkte höra hur ni viktat, körde enligt beskrivningen först, men då orkade den inte riktigt varva i det lösa, har viktat ner en del nu, men då slirar det rem istället!

Så, nån som har tips på vad och var jag ska hänga vikt?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Fullt i botten (7+7 g) och sedan börja från toppen. Kanske 4 brickor? Ifall du har 60g base, dvs.
Vad har du för fjädrar?
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
sekundären är standard, förutom shift assist!
i primären sitter fjädern som följde med i bikeman steg1-kitet och det enda jag vet om den är "6 veen" men den är ju gjord för att sitta tillsammans med supertips-vikterna!

så jag ska prova med tungsten på bägge sidor i botten då, och 2 brickor på varje sida i toppen? bra så?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
sekundären är standard, förutom shift assist!
i primären sitter fjädern som följde med i bikeman steg1-kitet och det enda jag vet om den är "6 veen" men den är ju gjord för att sitta tillsammans med supertips-vikterna!

så jag ska prova med tungsten på bägge sidor i botten då, och 2 brickor på varje sida i toppen? bra så?

Prova där.
Jag körde nog kring 140-310 på min fjäder och den viktningen. Vilken raket till standard F7a! =)
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
Sådär, nu har jag provat vikta 14-0-4 som du sa, domen kommer i morgon, ska försöka ut och prova då, är så jäkla kallt!
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
då har man provat, jääklar vad den växlar på, har seriöst problem att hålla i mig i styret :rock:
Dock kanske den varvar lite lite, gick upp till 7600 direkt, och började sen klättra!

Ska prova köra såhär i helgen och se hur det känns, är rent för kallt för att köra nån längre tur nu (-18 ute)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
en kompis har dom vikterna funkar bra , skillnaden är ju att motorn tappar effekt på höghöjd och behöver lättare vikter , supertips följer med low elevation , dom större justerings möjligheterna på supertip är en fördel på låg men inte på höghöjd , lite märkligt , jag kan misstänka att man tjänar mer $ på höghöjds kitten ... köp low
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
okej, märkligt... men då ska ja beställa low, och de där lagret till sekundären dom har va de nu ska göra för skillnad???
Bättre shift och sänker varven.
Finns att köpa på Momentum eller motsvarande för bättre pengar.
AXK4565 heter lagret och AS4565 de två shims du också behöver.
 

v_max

Välkänd medlem
1 jan 2000
102
0
6
långshyttan sverige
sekundären är standard, förutom shift assist!
i primären sitter fjädern som följde med i bikeman steg1-kitet och det enda jag vet om den är "6 veen" men den är ju gjord för att sitta tillsammans med supertips-vikterna!

så jag ska prova med tungsten på bägge sidor i botten då, och 2 brickor på varje sida i toppen? bra så?

hur går de för dig med vikterna? får nog mitt kit till helgen:)
så ja är lite nyfiken på hur du viktat åså..

tacksam för svar
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
har nu viktat 7+4 gram i botten, inget i mitten, och 2+2 gram i toppen, och har alltså 60gr base, så har viktat 75gr totalt

samma vikt som standard, men har ett helvetes drag i maskinen nu!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
bort me den , mindre rörlig massa bättre gassvar , jag har hivat den på alla maskiner
 
B

Biosteel

bort me den , mindre rörlig massa bättre gassvar , jag har hivat den på alla maskiner
har du nån bild på den operationen att ladda upp eller kanske nån annan har ? intressant att se vilken skiva de rör sig om och varför den monteras original ifall den ger sämre gasrespons:confused:
 

v_max

Välkänd medlem
1 jan 2000
102
0
6
långshyttan sverige
okej, men ja ska fortfarande köra med samma viktning om ja tar bort den??
de är inte så att lagret eller ngt kan ta skada om man tar bort den? bara en fundering