Nållager?

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
När jag tog isär cylinder och kolven som skurit, så lyckades man med bedriften att nållagret for ned i kolven. (som tur var inte i veven).
Är det någon som vet hur många "nålar" det ska vara?
Samt nu sen när jag ska tillbaka med helvetet, finns det någon hållare som håller fast dom eller måste man hålla på pilla dit dom?
Skoter: Mxz x 800 -05

Tacksam för snabba svar då jag ska iväg o handla kolvar och sånt imorogn bitti.

Mvh

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
det där är absolut enklast att köpa nya, om jag fattat idiot iden med lösa nålar så är det för att åf ska tjäna lite pengar. Jag försökte själv pilla tillbaka dom förut och det var ett rent h-vete! Men annars så om du har tillgång så svarvar du, en plastdistans som har samma diameter som vevstaken sen svarvar du, en till plastdistans som du lägger i och sen lägger du i nållagrena runt i den sen skjuter du i nålarna. Sen tar du kolven och skjuter i kolvbulten och trycker ut den inre plastdistansen.

Den inre distansen bör helst vara ganska smal men inte allt för smal för att du ska kunna få ut den när du trycker du skiten.

Sen hur många du ska ha kan jag dock ej svara på.

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Okej ja jag har en kompis som gjorde på det viset.
Men om man köper ny sitter dom ihop då eller vadå?

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Okej ja jag har en kompis som gjorde på det viset.
Men om man köper ny sitter dom ihop då eller vadå?
Japp då sitter dom ihop som jag förklara fast där sitter dom med nått sorts fett fast i den yttre distansen så det är ändå ett h-vete att få till det om nånting krånglar, sen också en inre distans, så såg det ut när jag köpte nya iaf

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
28 nålar. jag svarvade en tapp som var några hundringar mindre än kolvbulten och lika bred som staken sen staplade jag bara nålarna runt den=) inga problem!

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Meeeen! fan då fattas det en satans nål! LOVAR att den åkt ner i veven.. då bryter man ju ihop:mad:

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Det finns ju ett verktyg till detta, kanske kan du låna från ÅF ?

Annars så funkar det rätt smärtfritt att använda fett och pilla dit nålarna, bara man är försiktig så går det bra :)

killerkid

Välkänd medlem
13 okt 2004
190
1
6
norrland
Kapa av den gamla kolvbulten så att den går fri i nya kolven, sen är det bara att fylla på nålarna runt den, sen är det bara att styra på med den nya bulten

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Meeeen! fan då fattas det en satans nål! LOVAR att den åkt ner i veven.. då bryter man ju ihop:mad:
Är bara ta en liten lampa och lysa ner det.

Har du tur så ser du den. Då är det bara ta en penna eller något med klet på och fiska upp den.

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Puh.. Jag hittade den 28:e nålen, den låg nere i veven, fick upp den med en magnet sticka. Känns riktigt skönt! Tack för alla hjälp. Underbart med detta forum, där man kan hjälpa varandra!