Nålar? Munstycken?

toby949

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
Tjenare! Tycker de börjar bli ett j*vla krångel å hålla reda på allt nu å tror inte ja e ensam. Skulle gärna vilja att någon förklarade vad de e för skillnad mellan att ställa om nålarna och byta munstycken. Är det för att nålarna går att justera så marginellt som man byter munstycken eller vad? De verkar ju lättare att ändra nålarna eftersom man inte måste köpa något alls.

Jaja, om nån som kan orkar svara så vore ja mkt tacksam.
MVH Tobbe
 

olzi

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Luleå Sverige
Det finns två typer av munstycken i MIC gasarna och det är lågfarts- och huvudmunstycken. Och så har du nålarna.

Låg fart - Lågfartsmunstyckena
Hög fart - Huvudmunstyckena
Mitt emellan - Nålarna

T ex om du byter huvudmunstycken så ändras motorns fullgasegenskaper.

Rätta mig om jag har fel!
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Det finns ett till ``nålmunstycket´´
dvs det som nålen sitter i...... :)

Mvh:Bosse........
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Det är viktigast med att ha rätt mj det är oftast det som är felet när dom drar för mycket eller går dåligt. för ``stora´´ motorn surar och går inte bra , för ``små´´ risk att den skär.Du måste alltid byta
munstycken när det blir stora temp-
skillnader om du vill ha max ur motorn.Men nyare maskiner har ofta sytem som fixar
det själv , men givetvis så måste du ha rätt pilot jet,rätt typ av nål ,nålmunstycke samt att luftskruven är rätt injusterad.Men det brukar sitta rätt
munstycken i gasarna , det är nästan alltid mj som är boven i dramat , har du kollat om dina trottlar öppnar samtidigt det är väldigt viktigt.Samt kollat att dina reed
ventiler stänger som dom ska?läs artikeln här på skoterleden om bestyckningar den heter BSFC.Du kan också gå in på http://www.mikuni.com/fs-carburetor.html
Där står det mycket mat nyttigt lycka till i
bestyckningarnas underbara värld. :)

Mvh:Bosse..............
 

jp

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
jag har ett diagram där det visar vad de olika munstyckena styr !
om nån är intreserad av det så kan jag meila det, skriv bara eran meiladress så skickar jag det ! :+