Några variatorfrågor från en undrande

trasker

Medlem
8 apr 2009
24
0
1
Hemma
Hej,

Nybliven Arctic-ägare efter att ha varit utan skoter i 15!?! år. Jobbiga år.

Men jag hittade en EXT 580 MC som gått 300 mil och har haft en ägare. Superskick, så jag klippte till. Går som ny, och det var ju en sån här man drömde om när man var yngre

Men jag har några frågor. Variatorn är inte precis tyst, ger ett lätt klingande/rasslande ljud både tomgång och körning. Är det något jag ska undersöka vidare?

Hur fungerar detta med variatorer egentligen? Jag skulle egentligen vilja att den varvade lite mindre i låga farter, alltså nästan ändra karaktären på motorn lite. Där jag kör är lederna dåliga och krångliga och man ligger ofta i 40-50 och om den varvade mindre men var starkare, lite mer touringutväxling, så skulle det uppskattas. Kan man justera det med vikter och fjädrar etc?

Tack på förhand! Nu öser snön ner förresten!!
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Du ska kolla upp primären omedelbart! Jag skulle tippa på att de är dags att renovera korset och byta viktarms bussningarna. Dom gammla arctic-variatorerna är inte spec stabibla, dom rasslar och lever om ganska snabt. Vi fick tips för många år sedan när va renoverade vår gamla panther om att höja tomgången lite så skulle det leva om mindre och hålla bättre. om den håller bättre kan jag inte svara på, men den här gått typ 400 mil i våra äger utan problem, men tystare blev den.
 

trasker

Medlem
8 apr 2009
24
0
1
Hemma
OK, tack för svaret, då ska jag kolla upp detta. Antar att jag hittar info om hur man gör här på forumet, någon som vet av en bra tråd som beskriver detta?
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Ser ut som en variator...:p svårt att säga av en bild, plocka isär och känn på grejjerna om rullarna och vikterna glappar mycket osv... om du skickar ett pm med din email så kan jag skicka en verkstadshandbok åt dig så har du har du går till väga där, dock på eng men det är ganska tydligt....
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Du bör nog gå igenom hela variatorn, för som de ser ur på bild så sitter vikten snett. så då är bussningen i vikten slut, och troligen i dom andra två också då.
 

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
714
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
Du bör nog gå igenom hela variatorn
Är det snö eller metall fliser som ligger på vikten?
Tycker det ser ut som en brottyta delen som vikten trycker på.
Patrik
 
Last edited:

trasker

Medlem
8 apr 2009
24
0
1
Hemma
Du bör nog gå igenom hela variatorn
Är det snö eller metall fliser som ligger på vikten?
Tycker det ser ut som en brottyta delen som vikten trycker på.
Patrik
Det är snö. Visst ser det ut som en lång diagonal brottyta, men jag ser inget annat som tyder på att det skulle vara så.
 

trasker

Medlem
8 apr 2009
24
0
1
Hemma
Hej trasker.
Sitter biten med brott ytan ihop med korset?
Hej,

Ja alltså som jag förstår det är det på själva korset denna "brottyta" finns. ser ut likadan vid alla 3 vikterna.

Den går som ett spett, men rasslar lite i variatorn. Växlar som den ska etc. Men jag har känt på vikterna + rullarna och jag tror nog det glappar mer än det ska. Ska beställa nya grejjor. Köper man orginalavdragare också eller kommer man åt med nån universalavdragare?
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Oj oj... LABORERA INTE med någon vanlig klo-avdragare! En variator som suttit några år kan sitta som berg så riktig avdragare är ett måste! Ett tips är att köpa en bra avdragare från början, dom lite billigare blir lätt krokiga om man tar i lite. Tog bort en variator på en gammal JAG då fick vi värma längs in mot konan med svetsen för att den skulle poppa lös. Inget jag rekomenderar då både variator och packboxen på veven kan ta skada av detta.

En annan variant är att köpa en bult med rätt gäng och linda med gäng-tape fylla hålet med olja och dra med en muttersnurra och på så sätt pressa bort variatorn med hydraultrycket som bildas, lite vanskligt då man måste vara 100 på att man inte har vildgäng.

lycka till!
 

trasker

Medlem
8 apr 2009
24
0
1
Hemma
Oj oj... LABORERA INTE med någon vanlig klo-avdragare! En variator som suttit några år kan sitta som berg så riktig avdragare är ett måste! Ett tips är att köpa en bra avdragare från början, dom lite billigare blir lätt krokiga om man tar i lite. Tog bort en variator på en gammal JAG då fick vi värma längs in mot konan med svetsen för att den skulle poppa lös. Inget jag rekomenderar då både variator och packboxen på veven kan ta skada av detta.

En annan variant är att köpa en bult med rätt gäng och linda med gäng-tape fylla hålet med olja och dra med en muttersnurra och på så sätt pressa bort variatorn med hydraultrycket som bildas, lite vanskligt då man måste vara 100 på att man inte har vildgäng.

lycka till!
OK, tackar. Fick hem handboken förresten, har skummat igenom den, mycket bra!

Ska snacka med Bengans på måndag för att få rätt vikter, kanske har en en avdragare att sälja också.

Tusen tack för all hjälp, helt ovärderligt!
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
OK, tackar. Fick hem handboken förresten, har skummat igenom den, mycket bra!

Ska snacka med Bengans på måndag för att få rätt vikter, kanske har en en avdragare att sälja också.

Tusen tack för all hjälp, helt ovärderligt!
Jo jag såg de...:p Ja den har hjälp mig många gånger..:)

Vikterna behöver du inte byta om dom inte är jätte slut. Räcker med att byta viktarms-bussningarna om inte vikterna ser för jävliga ut.:) De har han garanterat!

Bara kul att hjälpa till när man kan, man brukar ha tillbaka sånt i långa loppet...:)