några frågor

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Detta handlar om en iq 440 -05

Min sekundär axel är rätt nött där lagrerna sitter, så den rör sig lite väl mycket.
Går detta att ordna på något vis? tex svetsa och svarva ner det

Har tagit lös tunneln från skotern, och ska svetsa några sprickor osv, Är det stål nit som rekomenderas när jag sätter ihop det igen?


Och vart får jag tag på en nålventil till en mikuni tm 40, fattas endast ett "clips" som håller fast nålen med flotören och vill inte köpa hela kittet med flotör för 1000 kr.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Svetsa sekundär axeln går ju , men det fins ju risk att den blir krokig utav värmen , inte alls bra , härdningen kan gå ur , inte heller bra ! .

Man använder offtast stålnit till chassin .

Ang förgasaren , ring till Stibo Motor .
http://www.mikuni.se/
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Okej mindre bra! Hur ska jag lösa det då på bästa då? Kan alltid köpa en ny men de kostar väll skjortan! Har inte sett många beggade ute heller!
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
gällande nitar till skoterchassien har jag läst många diskussioner om vad som är bäst .. som jag förstår det så håller stålniten ihop lite längre, men när den väl släpper så blir nötningen i aluminiumet (chassiet i det här fallet) och man kan vara tvungen att gå upp en storlek på nitarna när man väl nitar om .. och det är ett helvete att borra bort den!

aluniten håller lite sämre, men nötningen blir i niten, den är enkel att få bort och det går att använda samma storlek ...
när jag nitade om mitt chassie blev det, efter rådfrågning av en plåtfirma, alunit ... har kört ca 150 mil och ingen nit har blivit lös hittills iaf ...
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Är inte hålen ovala och uppnött så tycker jag stålnit alltid är bäst , för hållbarheten .
Är ju inte överallt man behöver ha den , men där det är stora påfrestningar och brytningar , sitter ju sådana orginal oxå utav någon orsak :blink1:

Men alu nit är ju smidig oxå .

Kan ju finnas eftermarknads axlar oxå , bör ju inte vara lika dyr ! .
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
vad är detta för nit? och vad måste man ha för special verktyg för att få dit dem, om det ens går!

DSC00206.jpg

Den är helt plan på andra sidan
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Det där är väll orginalniten , det är maskinellt gjort , fins liknande hel stålnit som man kan köpa och slå fast mot ett mothåll , om man har ork och tid .
Annars är det ju vanlig poppnit i stål eller alu som man använder .
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Okej, tänkte att hålen för dom där är rätt stora, får göra nya hål brevid där dom suttit och köra vanlig popnit!

Tack för svar :)