Några frågor Lynx 59 89a.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Håller på att ge svärfars Lynx 59 89a en liten service. Ska byta olja i kedjehuset/växellådan och undrar vad för olja det ska vara och hur mycket?.
Fick ut ca ½liter där ifrån, men han sa åt mig att han bara fyllt på lite nu å då och aldrig tömt den och bytt olja så kan inte riktigt gå efter hur mycket jag fick ur den.

Sen satt bromsskivan lös på axeln , sitter en stor mutter/täckbricka längst ut som jag först trodde skulle hålla fast den, men den satt bara fast på bromsskivan, så jag tog lös den och där såg det ut som att det skulle sitta en bult, antar att den fattas och skivan ska sitta fast?, Men enligt svärfar trodde han att skivan skulle kunna röras på axeln, men låter ju helt fel.


Aldrig skruvat i dessa skotrar och hittar inte riktigt en bra sprängskiss heller.

Tacksam för svar :)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Vanlig växellådsolja, GL1 eller GL4 bör fungera bra. Undvik GL5 eftersom den kan innehålla tillsatser som löser upp mässing, skulle det däremot stå GL4/GL5 som det gör på en del moderna oljor så går det bra att använda den. Viskositet t ex SAE 80W/90 eller 75W/90.
Tänk på att växellådsoljor nuförtiden har en del tillsatser som lägger sig som en bottensats om flaskan har stått stilla länge. Skaka flaskan grundligt innan du fyller på, så du är säker på att få med även tillsatserna!

Det borde finnas en mätsticka eller nivåplugg någonstans. I praktiken räcker det nog att oljan når några cm upp på kugghjulet på drivaxeln, så att det kan dra med sig olja som stänksmörjer resten av växellådan. Oljan bör troligen inte nå upp över drivaxellagret, annars är det för stor risk att det börjar läcka ut olja i tunneln om inte Lynx har kostat på sig en bättre tätning än vanligt.

På de flesta äldre skotrar är ju bromsen gjord så att det ena bromsbelägget är fast och det andra trycks mot skivan av bromsmekanismen, om det är den konstruktionen på broms så måste bromsskivan kunna glida längs axeln för att båda beläggen ska göra nytta och inte bromskraften ska bryta skivan snett. Men den vanligaste lösningen är ju att skivan sitter med en kil eller möjligen splines på axeln. Skulle däremot bromsen vara gjord så att bromsoket kan glida fram och tillbaks, eller om det är någon annan slags mekanism som fördelar kraften lika på båda beläggen, så kan skivan få sitta stumt på axeln.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Kunde dra ut skivan 2 cm ca sen tog det stopp för bromsoket stoppade det, tyckte det lät rätt häftigt mycket.
Oket är inte heller stummonterat så antar att skivan ska sitta fast och att det är oket som ska röra på sig vid inbromsning.

Då ska jag kolla upp det och se om jag hittar någon nivå plugg, för jag hittar ingen oljesticka där nånstans.

Tack för svar :)
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
isf är jag blind har letat å letat...

Tycker det är konstigt att den ska glappa så pass mycket, så det är alltså bromsoket som ska hålla fast bromsskivan på axeln ?