något att tänka på vid köp av en xf 800 / f800 -12 ?

amenvisst

Välkänd medlem
25 jan 2011
266
0
16
haparanda
hej har tänkt köpa en xf 800 eller f800. finns de något man speciellt man ska kolla på vid köp ? har ni nå för och nackdelar mellan modellerna ??
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Tja, kolla efter sprickor och böjda boggieskenor, sen kan du kolla på insidan av kåpan på variator sidan.
Innan uppdateringen så kunde variaatorn nöta på insidan av kådan.

Sen för å nackdelar.. Svårt att säga när du inte skrev till vilken sorts körning.
men ska ge min synvinkel.

Xf tar sig bättre pga att den är längre och har 57 mm kammar.
F:en reser lättare och du kan köra på rullen längre, men tar sig sämre i snön pga att den är kortare och
44?mm kammar.

så kör du mesta dels lössnö så satsa på xfen kör du mer på led och gillar fart så köp f;en.

Min xf är btw till salu :)
 

amenvisst

Välkänd medlem
25 jan 2011
266
0
16
haparanda
okej tänkte till blandad körning . hur XFen att hoppa med och resa gämfört med F 800 ? vad har du för pris ? skick ? utrustning ?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Då jag inte har kört F800 nånting egentligen förut på provdagar så kan jag inte yttra mig så mycket om det iaf. Men jag tycker xfen går bra att hoppa med osv. Sen så vill ju inte xfen stå på res över en hel åker utan den gillar att ha skidorna i backen :)

Skickar pm
 

tobbe-e

Aktiv medlem
9 mar 2011
90
0
6
Sundsvall
Jag har hört om extrema remproblem från ägare häromkring bl.a, är folk som sällan tagit sig ens 50mil på en rem, mina uppgifter kommer då mest från f800-ägare.
Det finns ju givetvis exemplar som inte har detta men är ändå ett stort antal som haft just rem-bekymmer, i övrigt väldigt kul maskin.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jag skulle gå på xf alla gånger, riktigt rolig maskin och förlåtande om man landar snett efter hopp. Och går på rullen gör dom absolut jag fick då justera ner min så den skulle gå bra klättra med.
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Hoj. Inga remproblem. Har åkt som f-n med min och har inga problem. Skitkul skoter. Alla som provat min är grymt imponerade av den. Inte bara Arctic folk utan även Lynx/skidoo ägare.
 

amenvisst

Välkänd medlem
25 jan 2011
266
0
16
haparanda
okej är som i valet och kvalet om man ska köpa en f eller xf. är som inte ute efter att den ska gå på rulle konstant. vill bara ha en så rolig skoter som möjligt. var och prova en switchback 800 -13 men vart som inte imponerad av den alls . har kört en crossfire 7 i 4 år och så jävla nöjd med den , så de är nog bara att fortsätta med en cat.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Om du åkt crossfire förr så är väll en xf det självklara valet? Och om du inte ska åka 1km rulle eller hoppa stort så är det nog bara fördelar med en xf mot en f.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Förutom lite mjuk i center dämparen så är jag mkt nöjd efter 70mil på min xf 12a. Lätt och smidig, grym att skrå åka med och med lite prepp i motor/variatorer så går dom riktigt bra!!! Sista svängen i sursnö i lördags så gick den resa rätt upp på rullen i 40 och åka lååååånga res med... Verkar även rätt stryktålig chassie mässigt, försök köpa en med m-dyna då den mkt fin om man åker offpist.