Någon som kör med turbo???

Micke_S

Medlem
14 feb 2005
48
0
1
Som rubriken lyder, är det någon här som kör med turbo på sin RX-1a. Är själv sugen men är lite osäker på hållbarheten. Vad är era erfarenheter? Synpunkter? Andra sätt att trimma??
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Du kan använda kompressor också, lite billigare men du får inte ut lika mycket HK som i en turbo, bara ca 200. Fördelen är att du slipper turbofördröjningen samt att ha en glödhet sak under huven (eller bakom dig, och då med ännu mer fördröjning).

I övrigt så är hållbarheten på grejorna mycket bra, oavsett turbo eller kompressor, såvida du inte skall klämma ut 404hk ur motorn.

Jag har tyvärr inget sånt själv...
 

Micke_S

Medlem
14 feb 2005
48
0
1
Tja. vart köper man ett kompressor kitt????

Ingen som kör med turbo, som hänger här???
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag vet att endel från vårt avlånga land som kör med turbo håller till på www.rx1.info . Kompressor är relativt nytt så jag är inte säker på att det finns några här i Sverige som kör med det.

Tror inte att det finns nån i Sverige som ÅF'ar kompressorkit så du måste nog vända dig till USA, fördelen är att du får hem det billigare, nackdelen är om du får problem med den. Även om grabbarna i USA är väldigt hjälpsamma via mail/telefon så är det ett ansenligt avstånd dit.
 

Simon_88

Aktiv medlem
12 okt 2004
68
0
6
vad kostar det att låta installera en turbo och klämma ut, låt oss säga 250hp ur motorn?
 

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
40
Luleå
McXpress ska ha 35000 exl.montering å då haru 200hk. Rx1an är nån tusenlapp dyrare men då haru ut mer hk.
 

jkarlss7

Välkänd medlem
1 jan 2000
179
0
16
Luleå
Min polare har just lyftat in en MCx Turbo i sin RX-1. Han har bara provat starta upp den än men vi skall till Piteå i helgen så då får vi se vad den går för..
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Alla som verkar tro det är en stor fördröjning i turbomaskiner tror jag helt ärligt inte har kört en själv, visst ett "lag" kan man känna av men det är sällan från turbon/motor i sig utan att det är mer från variatorer då dessa är väldigt svåra att bestycka in med just turbo, så dom hinner helt enkelt inte med den kraftiga effekt skillnad som blir, dvs du har effekten, med dagens aggregat så får du laddtryck direkt du sular på med gasen om det är rätt justerat i insprutning och tändning (okej kanske inte från stillastående tomgång men där blir variator lagget större också)
 

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
Alla som verkar tro det är en stor fördröjning i turbomaskiner tror jag helt ärligt inte har kört en själv, visst ett "lag" kan man känna av men det är sällan från turbon/motor i sig utan att det är mer från variatorer då dessa är väldigt svåra att bestycka in med just turbo, så dom hinner helt enkelt inte med den kraftiga effekt skillnad som blir, dvs du har effekten, med dagens aggregat så får du laddtryck direkt du sular på med gasen om det är rätt justerat i insprutning och tändning (okej kanske inte från stillastående tomgång men där blir variator lagget större också)
Årets trådlyft =) 5,5 år gammal tråd

Sen har det som du säger hänt en hel del sen dom första kitten kom ut på marknaden.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Alla som verkar tro det är en stor fördröjning i turbomaskiner tror jag helt ärligt inte har kört en själv, visst ett "lag" kan man känna av men det är sällan från turbon/motor i sig utan att det är mer från variatorer då dessa är väldigt svåra att bestycka in med just turbo, så dom hinner helt enkelt inte med den kraftiga effekt skillnad som blir, dvs du har effekten, med dagens aggregat så får du laddtryck direkt du sular på med gasen om det är rätt justerat i insprutning och tändning (okej kanske inte från stillastående tomgång men där blir variator lagget större också)
Mkt rätt där 10 poäng till dig :)
I vinter ska jag ha mcx display ska bli kul å logga å se hur lång tid de tar från stillastående tills man har fullt ladd.