****Någon som har erfarenhet av mxz 800?????***

Touney

Medlem
24 dec 2010
24
0
1
Esse Finland
Hej, jag undrar om någon har bra erfarenhet av mxz 800 -03? vill veta alla bra och dåliga sidor ni vet.. tänkte köpa mig en nästa vecka troligtvis.. tack för svar!

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag har just köpt en -02:a så jag har inga direkta erfarenheter ännu, men jag hoppas att det ska vara en rolig maskin att köra runt på i vinter.

Motorn har en del svagheter såsom insugningsgummin som ofta spricker och yttre vevaxellagret på var sida är fettsmort från fabrik, detta fett försvinner ofta med tiden vilken leder till haveri om de inte fettas om eller byggs om till oljesmörjning.

Mer info gär att hitta här: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?22928-Vevaxelproblem-på-H.O-motorer-(Rotax-serie-III)

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Fel av dig, Gabbe.
Fettet försvinner ingenstans, om inget har gått fel tex. om packboxen släpper.

Men jag kan gratulera er till otroligt bra köp, om du nu köper din.
Chassiemässigt kanonskotrar.
Har själv haft en, visserligen 600. Men samma ZX-chassie.

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Självklart försvinner inte fettet på något magist vis, det trodde jag var självklart, det läcker antingen in i motorn och förbränns eller ut genom en packbox, i båda fallen kan det leda till haveri.

Min personliga åsikt är att köper man en 800 som är närmare 10 år och förmodligen gått 500-1000mil så är en förebyggande renovering en bra investering för framtiden.
Det finns mängder av info skriver om dessa motorer om man söker.