Nästa skoter från Summit 800 x-rs -07?

wallingstam

Aktiv medlem
23 sept 2008
78
0
6
Sala
Tjenare!

Tänkte eventuellt byta skoter innan vintern, även fast jag är väldigt väldigt nöjd med min. Dock så känns det som att jag kan behöva lite variation. Har blivit rev chassie i många år nu!

Jag har alltså en summit 800 x-rs, går klockrent för den stilen jag åker, vilket är VÄLDIGT mycket lössnö och bergssidor. Alltså backcounty åkning kan man säga. Blir väl ett och annat hopp då och då samt en del "mattåkningar" också. Gillar även att ligga på hårt på leden (brukar låna faderns renegade till det när man vill flåsa på lite!).

Men då undrar jag lite om jag nu tänkte byta skoter, vilken lämpar sig då bäst att byta till som täcker upp dessa behov bra? Det enda jag kan tycka är tråkigt med min är att den inte går att åka så fort med (definitionsfråga, men vid 130 på sprängs remmen) den. Skulle även vilja ha lite mera klös och svar på gasen vilket kan behövas när man ska leka upp för bergssidor.

Har kikat efter en polaris runt 08-10, går ju lite snack om att dom har blivit nå kopiöst sköna att köra sån här typ av åkning med. Stämmer det?
Är det värt att kika efter nå turbosläde? Håller turbokittade skotrar bra? Värsta som finns är ju ras mitt ute i ingenstans!

Tackar för alla svar jag kan få :)
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Yamaha Nytro x-ride 153" + lämplig stressfläkt. Där har du en skoter som både går som satan och håller i längden.
 

wallingstam

Aktiv medlem
23 sept 2008
78
0
6
Sala
Fast då blir det import av en istf, kostar lite för mycket för att köpa en ny här hemma...
Så blir nog någon runt 80' klassen över vintern, så får jag importera en under sommaren, när inte snön är på ingång!
Så har folk nå tips på en runt 80' som uppfyller mina krav och är som äldst från 08/09?